Movember ingeluid met snorprojectie op de Janskerk

Een projectie van een levensgrote snor op de Janskerk was donderdag het startsein voor Movember. Movember is een initiatief waarbij mannen in de maand november hun snor laten staan, om aandacht te vragen voor prostaat- en teelbalkanker.

De snor werd van vijf uur ’s middags tot acht uur ’s avonds op de Janskerk geprojecteerd. De bedoeling van Movember is dat mannen hun snor laten staan en vrienden en familieleden dit sponsoren. Het geld dat hiermee opgehaald wordt gaat naar wetenschappelijk onderzoek voor prostaat- en teelbalkanker.

Een aantal bekende Nederlanders doen mee aan Movember, waaronder voormalig thaibokser Remy Bonjasky en Lodewijk Fluttert, beter bekend als Bakermat. Hij studeerde Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht voordat hij doorbrak met zijn hit ‘Vandaag’, waarmee hij wereldfaam vergaarde. DUB interviewde hem eerder over zijn succes. “Teelbalkanker is een ingrijpende ziekte waar veel meer aandacht voor moet komen”, licht Fluttert toe. “Met mijn snor draag ik hier graag aan bij.”

Vorig jaar lieten twaalf onderzoekers bij de studie Farmacie en honderd leden van het USC (Utrechtse Studenten Corps) hun snor staan voor Movember.

Het initiatief komt van Movember Foundation, een organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de gezondheid van de man. In het verleden haalde Movember 409 miljoen euro op met hun acties.