Mysterieuze internetstoring treft SSH-panden

Het ergste wat een student kan overkomen: internet valt uit! Woensdagochtend rond 10 uur werden verschillende SSH-panden getroffen door een storing waardoor er geen internet meer beschikbaar was. Rond 12 uur was de storing weer verholpen.

Student Culturele Antropologie Theo (20) die in Casa Confetti woont in De Uithof wilde deze 16de december net iets downloaden toen hij merkte dat er een storing was. “Dat ging dus niet meer. In plaats daarvan ben ik maar een serie gaan kijken, die had ik al wel gedownload. Als de storing nog langer had geduurd, was ik waarschijnlijk in de bibliotheek gaan werken.”

Flatgenoot Richard (28, Theoretische Natuurkunde) was blij dat de storing niet een dag eerder toesloeg: toen had hij zijn deadline voor zijn masterthesis. “Ik weet niet wat er was gebeurd als deze storing gisteravond had plaatsgevonden. Overdag had ik nog wel met een USB-stick naar de bibliotheek kunnen gaan, maar ik heb de thesis pas om elf uur ’s avonds ingeleverd. Vanochtend heb ik niet veel gemerkt van de storing, ik heb uitgeslapen en extra lang gedoucht. Toen ik mijn kamer op wilde ruimen, deed het internet het weer.”

Femke (22, master MPOC en bestuur Dwars) ging haar kamer aan de Cambridgelaan maar opruimen toen ze vanochtend geen internet bleek te hebben. “Voor mijn studie moet ik veel programmeren. Dat kan niet zonder internet. Elke tien minuten keek ik even of het internet het alweer deed. Gelukkig is het nu weer gerepareerd, anders was ik vanmiddag naar de binnenstad gegaan.”

Wat de oorzaak van de storing is, blijft onduidelijk. “We weten ook niet waardoor de problemen weer zijn opgelost”, vertelt Jesse van Mourik van de SSH. “We besteden dit uit aan een extern bedrijf die meteen aan de slag zijn gegaan om het op te lossen. Maar ook de helpdesk van dit bedrijf weet niet waardoor de storing werd veroorzaakt en hoe deze weer werd opgelost.

Overigens werden niet alle panden van de SSH getroffen door de storing. Van Mourik: “Sommige panden zijn niet aangesloten op het SSH-netwerk, daar moeten de bewoners voor hun eigen provider zorgen.”