Nederlandse universiteiten opnieuw hoog in QS-ranking

Nederlandse universiteiten kunnen zich nog altijd meten met de beste van de wereld, vindt het internationale rankingbureau QS. Utrecht staat dit jaar op plaats 94.

Twaalf Nederlandse universiteiten horen volgens QS bij de beste tweehonderd van de wereld. Vijf daarvan staan zelfs in de top honderd. De hoogst geplaatste Nederlandse instelling is de Universiteit van Amsterdam op nummer 55, vijf treden lager dan vorig jaar. Utrecht is de vierde Nederlandse universiteit, maar daalt in deze ranglijst wel 14 plaatsen.

Ooit werkte QS samen met het Britse tijdschrift Times Higher Education, maar in 2010 gingen ze ieder hun eigen weg. QS publiceert zijn ranglijst altijd net iets eerder dan Times Higher Education.

De QS-ranglijst is voor veertig procent gebaseerd op de reputatie van instellingen onder 75 duizend wetenschappers. Ook de reputatie onder  werkgevers weegt mee, evenals de hoeveelheid studenten per docent, de citatiescores van onderzoekers en de hoeveelheid buitenlandse studenten en medewerkers.

Op nummer één staat het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en nummer twee is Harvard University. Er staan nog meer Amerikaanse universiteiten in de top twintig, maar ook twee Zwitserse en twee Singaporese universiteiten. Ook Australië heeft een plaats veroverd.