Nederlandse wetenschappers sterk in aantrekken bedrijvengeld

Onderzoekers van Nederlandse universiteiten weten veel geld los te peuteren bij het bedrijfsleven. Wereldwijd staan ze op de derde plaats en binnen Europa pontificaal op nummer 1.

Dat meldt het Britse tijdschrift Times Higher Education. Het zou omgerekend om bijna 73.000 dollar per wetenschapper gaan, tegenover bijvoorbeeld 13.000 dollar in Groot-Brittannië. Alleen Korea en Singapore staan boven Nederland.

Maar wat betekent dit? Volgens president Hans Clevers van de KNAW kan het topsectorenbeleid nu de prullenmand in, omdat wetenschappers en bedrijfsleven elkaar al goed weten te vinden. Het geld kan maar beter rechtstreeks naar de wetenschap gaan.

Maar voorzitter Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU noemde dat op BNR Nieuwsradio “een heel vroege reactie” en wil eerst de cijfers analyseren. Het beleid bijstellen nog vóór het goed en wel van start is gegaan, ziet hij niet zitten.

Hieronder de cijfers van Times Higher Education. Klik op het plaatje voor een grotere versie van de infographic.