Nederlandse wetenschappers verdienen niet slecht

Wetenschappers aan Nederlandse universiteiten verdienen vergeleken met hun collega’s niet slecht. Met een gemiddeld bruto maandsalaris van 3985 euro staan ze wereldwijd op de negende plaats, meldt Times Higher Education.

Canadese wetenschappers verdienen het meest blijkt uit onderzoek in 28 landen: bijna 5400 euro. De onderzoekers van het Amerikaanse Boston College en de Higher School of Economics in Moskou vergeleken het salaris van wetenschappers aan publieke universiteiten die een voltijdse, vaste aanstellingen hebben. Wetenschappelijk personeel van Armeense, Russische en Chinese universiteiten verdient het minst, respectievelijk 403, 462 en 540 euro per maand.

Volgens de onderzoekers slagen de meeste universiteiten er niet in om wetenschappers een marktconform salaris te bieden, met name waar het gaat om senior-functies. Daardoor zijn het niet de beste en slimste studenten die in de wetenschap terechtkomen, concluderen ze.

In alle landen zouden wetenschappers wat bijklussen, maar met name in de lageloonlanden zou zwart werk aan de orde van de dag zijn. Slecht voor de wetenschap, zegt een van de onderzoekers tegen Times Higher, omdat de wetenschappers zich dan niet volledig kunnen richten op hun taak.

De salarissen van wetenschappers aan private universiteiten worden in het onderzoek buiten beschouwing gelaten, al liggen die bedragen niet noodzakelijk hoger.