Nieuw boek over Academiegebouw

Promovendi, orerende en afscheid nemende hoogleraren hebben een speciale band met het Academiegebouw. Voortaan wordt deze bezegeld met een fraai boek over dit historische pand. Gisteren was de boekpresentatie.

“We hebben niet eens een boek van ons mooie Academiegebouw dat we aan gasten kunnen schenken”, zo verzuchtte oud-collegevoorzitter Yvonne van Rooy enige tijd geleden. Het was de aanleiding om oud-hoofdredacteur van het Ublad Armand Heijnen te vragen zo’n boek te maken.

Hij ging aan de slag en het resultaat werd woensdag 10 april gepresenteerd. Het boek is een mix van geschiedenis, foto’s, kunst, interviews en anekdotes van vaste gasten van dit universitaire gebouw. Zo is er een gedicht van Ingmar Heytze met de titel Hora est over de promovendus die op weg naar zijn dissertatie door het indrukkenwekkende trappenhuis schrijdt. Ook zijn er verhalen over de inrichting en architectuur van de Aula, de Senaatszaal en het Pandhof. De reden waarom de gemeente het gebouw in 1885 aan de universiteit schonk, blijft ook niet onvermeld. Interviews zijn er onder andere met de pedellen Jacomine Stuitje en Paulien van der Veer, voormalig collegevoorzitter Jan Veldhuis en clubmanager van de Facultyclub Noor van Haaren.

“Wie in het Academiegebouw promoveert of oreert, zal altijd warme herinneringen koesteren aan dit gebouw”, zei rector Bert van de Zwaan bij de presentatie. “Vandaar dat besloten is om elke promovendus en orerende hoogleraar een exemplaar van dit boek cadeau te doen.” Hoogleraar Cognitieve Psychologie en Teaching Fellow Susan te Pas was de laatste die oreerde voor deze maatregel in werking trad. Vandaar dat zij het eerste exemplaar overhandigd kreeg.

Het boek zal exclusief gebruikt worden als geschenk. Het zal niet te koop zijn.

Eén probleem is er nog wel. Bezoekende gasten uit het buitenland of Engelstalige hoogleraren zullen het boek waarschijnlijk minder kunnen waarderen: het is geschreven in het Nederlands. Mogelijk dat er nog een Engelse vertaling volgt.