Nieuw eet-festival in De Uithof

Foto archief DUB

Het Foodnote Festival is vanaf volgende week woensdag te vinden aan de Genèvelaan in De Uithof. Op deze straat zullen verschillende foodtrucks staan die het verleden, heden en de toekomst van ons eten verbeelden. Zo wordt er vlees gebraden boven open vuur en zijn er 3D-printers die voedsel bereiden. Ook kun je eens wat nieuws proeven zoals een krekelhamburger.

Het festival is een spin-off van De daktuin die jaren bovenop de parkeergarage diende als ontmoetingsplek van bewoners en mensen die werken in De Uithof. Er werd kennis gedeeld, genetwerkt en had een café-functie. Het Foodnote Festival heeft ook al die functies. Elke dag krijgt een eigen thema mee zoals de circulaire economie, de toekomst van het voedsel en voedsel in de stad. Ook zijn er lezingen, workshops en worden documentaires vertoond. Daarnaast is het de bedoeling dat mensen er komen om elkaar te ontmoeten en te kijken naar optredens van verschillende bandjes.

Tijdens het festival zullen wetenschappers, docenten, studenten, onderzoekers en bezoekers een antwoord proberen te vinden op de vraag: ‘Hoe maak je gezond snacken bereikbaar in achterstandswijken?’. De ideeën zullen verder worden uitgewerkt bij incubator UtrechtInc.

Het festival is van 6 september tot en met 17 september en wordt georganiseerd door sociaal ondernemer Soon in samenwerking met de universiteit, de Hogeschool Utrecht, Utrecht Science Park, Rabobank en diverse Utrechtse ondernemers en wordt mede mogelijk gemaakt door het initiatievenfonds van de gemeente Utrecht.