Nieuw initiatief: rector beantwoordt studenten tijdens vragenuurtje

Bert “big boss” van der Zwaan beantwoordt vragen van studenten. Foto: Ries Agterberg.

Enkele tientallen studenten vroegen maandag rector Bert van der Zwaan het hemd van het lijf tijdens een open vragenuurtje. Dit nieuwe initiatief zal waarschijnlijk elke drie maanden plaatsvinden.

Wat levert matching nou op? Vindt u ook dat er te veel studenten op de universiteit zijn? Waarom zijn er zo weinig studiewerkplekken bij Diergeneeskunde? Kunt u uitleggen waarom de opleiding Portugees moest verdwijnen?

Zo een paar vragen die studenten maandagavond stelden aan Bert van der Zwaan tijdens het eerste open vragenuurtje, een nieuw initiatief van de universiteitsraad. “Dit is dé kans voor andere studenten om een kritische vraag te stellen aan de rector”, volgens Mick van der Valk, die de vragen van de studenten modereerde.

Van der Zwaan - op Facebook geintroduceerd als de “big boss van de universiteit” - kwam tijdens het vragenuurtje nooit echt in de problemen, en nam uitgebreid de tijd voor antwoorden. Alleen als de kwesties te specifiek werden (studievereniging UHSK klaagde dat de roostermakers geen rekening hielden met hun introductiekamp), dan moest Van der Zwaan een antwoord schuldig blijven.

Het vragenuurtje wordt iedere drie maanden georganiseerd, zo is de bedoeling. Een nieuwe datum is nog niet bekend.