Nieuw renteplafond Amerikaanse studieleningen

De Amerikaanse Senaat heeft na maandenlang steggelen een akkoord bereikt over de rentes op studieleningen. Vanaf 1 juli betalen bachelorstudenten maximaal 8,25 procent rente over hun lening, voor masterstudenten is dat 9,25 procent.

De afgelopen vijf jaar betaalden Amerikanen 3,4 procent rente over hun studielening. Maar omdat de afspraken tussen Democraten en Republikeinen hierover op 30 juni afliepen, verdubbelde dat percentage op 1 juli naar 6,8 procent. Zonder nieuwe deal zou dat percentage blijven gelden, maar afgelopen nacht werd de Senaat het eens, meldt Inside Higher Ed.

Om een nieuwe vete over studieleningen te voorkomen, wordt het rentepercentage met terugwerkende kracht - namelijk per 1 juli - gekoppeld aan het rendement op staatsleningen. Maar om te voorkomen dat de kosten voor een studie de pan uit rijzen, betalen studenten maximaal 8,25 of 9,25 procent rente. Het percentage geldt voortaan voor de hele duur van de lening, zodat studenten altijd weten waar ze aan toe zijn. Dat was een belangrijke eis van president Obama.

Studenten die nu een lening aangaan, betalen minder dan het maximum. Voor bachelors is de rente op dit moment 4,5 procent en voor masters 6,5 procent, berekende Inside Higher Ed.

In Nederland is de rente op studieleningen gekoppeld aan de rente die de staat betaalt voor leningen. Die is in 2013 uitzonderlijk laag, namelijk 0,6 procent. De duurste leningen stammen uit 1992, toen de rente 9,49 procent was. In Nederland wordt het rentetarief na afstuderen voor vijf jaar vastgezet.