Nieuw vrouwennummer Varsity zonder Utrechtse dames

Geen kransen voor Utrechtse dames aanstaande zondag, dat is nu al zeker.

“Heel teleurstellend.” Zo noemt Varsity-perswoordvoerder Robbe van der Mieden de beslissing van de twee Utrechtse studentenroeiverenigingen Triton en Orca om niet deel te nemen aan het hoofdnummer voor vrouwen.

De vrouwenwedstrijd is dit jaar door de organiserende Koninklijke Nederlandse Studentenroeibond (KNSRB) toegevoegd aan het programma van het evenement op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten. De bond vertegenwoordigt de zeven ‘corporale’ roeiverenigingen in Nederland waaronder het Utrechtse Triton. Die besloten vorig jaar na enige discussie een hoofdnummer voor vrouwen te introduceren.

Op dit moment zijn er zes inschrijvingen voor de wedstrijd van de vrouwenvieren. Het betreft in alle gevallen KNSRB-verenigingen. Alleen Triton haakt af. Bestuurslid Nick Jansen betreurt dat de Utrechtse vereniging niet van de partij zal zijn. “Maar onze toproeisters hebben aangegeven voorrang te geven aan de voorbereiding op het Nederlands Kampioenschap dat twee weken na de Varsity plaatsvindt. Daaronder zit een groep tweede- en derdejaars roeisters waarvoor zo’n hoofdnummer nog niet geschikt is. Het gat met de beste roeiers is te groot.”

Orca ziet net als de andere Nederlandse ‘niet-corporale’ studentenroeiverenigingen af van deelname aan de vrouwenwedstrijd. De vereniging geeft vergelijkbare redenen als Triton, maar bestuurslid Meye Bloothooft voegt daaraan toe: “De Varsity is voor ons ook niet echt een prestigieuze wedstrijd. Leuk om mee te doen, dat zeker, maar verder niet echt. Voor de corporale verenigingen is dat anders.”

Volgens Varsity-woordvoerder Van der Mieden geven ook bij de zes KNSRB-verenigingen die zich wél inschreven vrouwelijke toppers voorrang aan het NK. “Maar lang niet allemaal. De Amsterdamse Olympisch kampioene Ilse Paulis zit zondag gewoon in de boot bij Nereus.”

Ook zonder bondsroeiers als Monica Lanz en Marleen Verburgh had Triton aan de start moeten verschijnen, vindt Van der Mieden, zelf ook Tritonees. “De KNSRB-verenigingen hebben afgesproken dat ze het hoofdnummer voor vrouwen de komende jaren echt op de kaart willen zetten. Naast de welbekende finale van de Oude Vieren bij de mannen moet er een nieuwe traditie ontstaan. Het nummer is nieuw; het prestige moet groeien.”

Tags: varsity | triton | orca