Nieuwe columnisten op DUB

Vier wetenschappers, twee docenten en zes studenten krijgen op de vernieuwde DUB-site een eigen column.

Is digitalisering wel goed voor het onderwijs, mogen programmamakers mensenvlees eten om de wetenschap te verkopen en waarom hebben studenten met langere studies meer aanzien? Het zijn een paar thema’s die vanaf woensdag 29 februari te lezen zijn in columns van UU’ers over onderwijs, onderzoek en studentenzaken.

De nieuwe DUB-site kent drie thematische overzichtspagina's: onderwijs, onderzoek en studenten. Voor elk van deze pagina's heeft DUB vier columnisten uitgenodigd die schrijven over hun praktijkervaringen.

Twee docenten en twee studenten zullen om de beurt een column schrijven over onderwijs. Jeroen Janssen is docent-onderzoeker bij Onderwijskunde. In zijn eerste column verbaast hij zich over het feit dat veel studenten onderwijs in hapklare brokken willen, terwijl je pas echt wat leert van discussiëren. Yanick van Altena is assessor bij de faculteit Geesteswetenschappen en student Communicatie en informatiewetenschappen. Hij vindt docenten best namens de opleiding aan tafel mogen schuiven bij De Wereld Draait Door. Frank van der Salm is docent Economie en als Teaching Fellow bezig om te kijken hoe het rechtenonderwijs verbeterd kan worden. Een bezoekje aan propjesschietende scholieren maakt hem duidelijk dat studenten wel wat druk kunnen gebruiken. Karin Prummel zat vorig jaar nog in de universiteitsraad en zit nu in de faculteitsraad Geneeskunde. Digitalisering in het onderwijs is mooi, maar kan de universiteit dit technologisch behappen, vraagt ze zich af

Op de studentenpagina vinden we de campuscolumnist Dieudonnée van de Willige. Haar nieuwste column gaat over het verlies het papieren Ublad en de ontwikkeling van DUB. Damia Carli is studente Sociale geografie en lid van UVSV. Ze deelt op DUB haar ervaringen in het bruisende Utrechtse studentenleven. Wat zal er gebeuren wanneer zij met een paar vriendinnen met wat drank achter de kiezen in een winkelwagentje tegen een paar knappe politieagenten aanbotst?

Maarten Over de Vest, masterstudent Bestuurs- en Organisatiewetenschap, was een van de genomineerde studenten bij de strijd om de campuscolumnist. Volgens hem draait het in het studentenleven maar om twee dingen: lengte en dikte. Voor de duidelijkheid: de lengte van je studie en de dikte van je boeken.

Niet iedereen blijft in Utrecht. Ron Bartels, masterstudent Farmacie, doet een onderzoeksstage van enkele maanden in Montreal en houdt voor DUB een blog bij over zijn ervaringen. “Je kunt er een kamer vinden voor een prijs in natura.” Kaj Hendriks reist de hele wereld over om te roeien en zo een startbewijs voor Londen te veroveren.

Psycholoog Frans Verstraten en hoogleraar Neurowetenschappen Marian Joëls zijn een oude bekenden op DUB. Voor de onderzoekspagina zullen zij columns schrijven. Verstraten vraagt zich af hoe ethisch het is als twee presentatoren van BNN zeggen mensenvlees te eten. Joëls ziet wetenschappers bewegen in de richting van het geld.

Een wetenschapper met lange staat van dienst, maar nieuw op DUB is hoogleraar Milieukunde Klaas van Egmond. Hij maakt zich druk over de commotie rond de Delftse wetenschaper die gelooft in UFO’s. Wetenschap is toch verwondering? Ook nieuw op DUB is Mirko Schaefer, onderzoeker bij de opleiding Nieuwe Media en Digitale Cultuur. Hij pleit voor crowdfunding om zo als wetenschappers de universiteit een beetje terug te veroveren.

Naast al deze columnisten zal een aantal studenten en medewerkers van de universiteit als opinieleider actief blijven. Onder meer economisch geograaf Ton van Rietbergen met zijn verbazing over het opknappen van het gedoemde Unnikgebouw. Melanie Peters van Studium Generale over vrouwen in de media of hoogleraar Trude Maas over internationalisering. Ook de bijdragen van criticus Baaierd zullen blijven verschijnen. In venijnige mails houdt hij de universiteit een blinkende spiegel voor.

Wil je ook een bijdrage leveren aan DUB? Dat kan. Graag zelfs! Neem contact op met de redactie.