Nieuwe grote verbouwing voor Rechten

De voordeur van Achter St Pieter 200. Op de andere foto een deel van het grote pand dat achter de voordeur verscholen gaat.

Het universitaire gebouw Achter Sint Pieter 200 wordt in 2018 grondig verbouwd. Hier wil het departement Rechtsgeleerdheid al zijn medewerkers een werkplek geven. Naar schatting gaat het pand twee  jaar dicht.

Na de grondige verbouwing van Janskerkhof 2-3a tot onderwijspand van het Rechtsgeleerdheid is nu Achter  Sint Pieter 200 (ASP 200) aan de beurt. Hier wil het departement van de Rebo-faculteit de ongeveer driehonderd werknemers huisvesten die nu verspreid over drie panden zitten. Met de verhuizing naar ASP 200 levert de faculteit vierkante meters in.

Door alle medewerkers onder één dak te brengen, wordt tegemoet gekomen aan een oudere wens om het hele departement in één gebouw samen te brengen. Dit om de samenwerking tussen de juristen uit verschillende disciplines te stimuleren. Alleen de medewerkers van het studiepunt blijven hun werkplek in het onderwijspand aan Janskerkhof houden.

Achter Sint Pieter is al sinds 1996 van de universiteit. Daarvoor deed het monumentale pand uit 1650 onder meer dienst als griffiegebouw van het Paushuize. De raadszaal van Rechten was vroeger ook de vergaderzaal van Provinciale Staten. Ook de Nederlandsche Bank heeft in het pand gezeten.

Het pand wordt grondig verbouwd om het duurzamer en moderner te maken. De zes onderwijslokalen zullen verdwijnen. De rest van het pand krijgt een nieuwe indeling. Hoe deze eruit gaat zien, is nog niet bekend.

De afgelopen maanden zijn de wensen van medewerkers geïnventariseerd. Zij willen volgens Anita Verdonk, projectmanager Huisvesting & Facilities van de Rebo-faculteit, “niet in een enorme balzaal werken”. Elke afdeling wil graag als groep bij elkaar blijven, zodat ze haar eigen sfeer kan behouden. Maar alle werknemers willen ook ruimten waar alle juristen elkaar spontaan kunnen ontmoeten of waar overleg gevoerd kan worden. Een wens is ook om de kantine te behouden. “Deze moet wel meer uitnodigend zijn dan het huidige restaurant, zodat het ook een aantrekkelijke plek is om er buiten lunchtijd te zitten.”

Behalve vaste werkplekken, komen er ook flexplekken. “Flexplekken zijn niet populair”, zegt Verdonk. “Ze komen er wel, maar elke afdeling mag zelf bepalen hoe ze hier mee omgaat. Er zullen veel vaste werkplekken blijven.”

Binnenkort wordt een ontwerper aangetrokken die de plannen moet uitwerken. Zoals de planning er nu uitziet, zal de bouw in de zomer van 2018 beginnen en zo’n twee jaar duren. Tijdens de verbouwing moeten de juristen elders werken. Waar is op dit moment nog niet bekend.