Nieuwe zorgpremie goed nieuws voor studenten

Het kabinet Rutte II is van plan het zorgstelsel rigoureus te wijzigen. Volgens het regeerakkoord verdwijnt de zorgtoeslag voor lage inkomens en in plaats daarvan wordt de premie voor de basisverzekering deels inkomensafhankelijk.

Dat moet als volgt gaan werken: iedere Nederlander betaalt straks een zorgpremie van minstens 400 euro per jaar, wat neerkomt op zo’n 30 euro per maand. Daar bovenop komt een inkomensafhankelijk bedrag voor mensen die meer dan 20.000 euro verdienen.

Studenten hebben over het algemeen een jaarinkomen dat een stuk lager ligt, wat betekent dat zij rond de 30 euro gaan betalen voor hun basisverzekering. Ongeveer hetzelfde bedrag dat zij nu betalen na aftrek van de zorgtoeslag. Dat geldt naar verwachting ook voor studenten die nog thuis wonen. Ouders zijn op dit moment geen zogeheten ‘toeslagpartners’, en uit het regeerakkoord blijkt niet dat dit zal veranderen.

Wie samenwoont, moet wel even opletten. De zorgpremie wordt berekend op basis van het inkomen van het gehele huishouden. Stellen die samen boodschappen doen en de huur betalen, gelden voor de Belastingdienst wél als ‘toeslagpartner’. Zij komen sneller boven de norm van twintigduizend euro uit.