Nieuwsjaarsbijeenkomst voor kritische wetenschappers in Utrecht

De vakbond voor de wetenschap (VAWO) organiseert op 5 januari een alternatieve nieuwjaarsbijeenkomst om aandacht te schenken aan problemen in de wetenschap.

Kun je met de afschaffing van de basisbeurs, het experiment met beurspromovendi, onbehoorlijk declaratiegedrag van bestuurders, de bezetting van het Maagdenhuis en de wildgroei aan flexibele contracten wel spreken van een goed jaar voor de Nederlandse universiteiten?

Die vraag staat centraal bij de nieuwjaarsbijeenkomst die de VAWO, de vakbond voor de wetenschap, op 5 januari organiseert in universiteitsbibliotheek van de UU. De vakbond vond het tijd om een kritischer geluid te stellen tegenover de goednieuwsshows die de universitaire nieuwjaarsrecepties normaliter zijn.

“Op de meeste universiteiten houden de rectoren in januari weer een nieuwjaarsrede. Vaak is dat een presentatie van alle wapenfeiten van het afgelopen jaar met aansluitend de gespierde voornemens voor het komende jaar”, licht VAWO-voorzitter Marijtje Jongsma toe. “Maar was 2015 wel een goed jaar? Wij denken van niet.”

De alternatieve nieuwjaarsredes worden verzorgd door Ingrid Molema van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren, Hans Radder van het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU), SP-politica Sandra Beckerman, schrijfster van een opiniestuk over WC eend-wetenschap, Casper Thomas, schrijver van het boek Competente Rebellen, en Marijtje Jongsma zelf.

De nieuwjaarsbijeenkomst van de VAWO start om 10.00 uur in de Boothzaal van de UB in De Uithof. Voor wie geen genoeg kan krijgen van nieuwjaarsrecepties, hier zijn alle gelegenheden - voor zover bekend bij de redactie van DUB - op een rijtje:

• Faculteit Sociale Wetenschappen, maandag 4 januari om 10.00 uur, Evenementenruimte Langeveldgebouw
  • Faculteit Geesteswetenschappen, maandag 4 januari om 12.00 uur, Aula Academiegebouw
  • College van Bestuur, maandag 4 januari om 16.00 uur, Senaatszaal Academiegebouw
  • Faculteit Diergeneeskunde, dinsdag 5 januari om 15.30 uur, locatie nog onbekend
  • Faculteit Geowetenschappen, dinsdag 5 januari om 16.00 uur, Theatron (Educatorium)