Nobelprijswinnaars eisen vrijlating Iraanse wetenschapper

De hoogleraar Rampengeneeskunde van Iraanse komaf die woont in Zweden werd in april vorig jaar opgepakt toen hij zijn geboorteland bezocht. Volgens de rechter had hij zich schuldig gemaakt aan ‘collaboratie met een vijandige staat’.

Doodstraf
Hij zou hebben gespioneerd voor Israël, dat door Iran wordt beschouwd als de grootste staatsvijand na de Verenigde Staten. Hij zit al anderhalf jaar gevangen en werd een maand geleden officieel veroordeeld tot de doodstraf.

Maar spionage is niet de echte reden voor zijn veroordeling, stellen de Nobelprijswinnaars. Ze wijzen op een handgeschreven brief van Djalali, waarin staat dat hij vastzit, omdat hij heeft geweigerd voor de Iraanse geheime dienst te werken.

Oneerlijk
De wetenschappers noemen het proces van Djalali, die onder meer gastdocent was aan de Vrije Universiteit Brussel, “oneerlijk” en “gebrekkig”.  Daarom vragen ze de Iraanse autoriteiten om zijn vrijlating. Ze verwijzen onder meer naar een petitie die al ruim 265.000 keer werd ondertekend.

Het zou niet de eerste keer zijn dat een Iraanse wetenschapper wordt bestraft omdat hij weigert mee te werken met de geheime dienst. Om dezelfde reden zit Hamid Babaei, een promovendus aan de Universiteit van Luik, momenteel een celstraf van zes jaar uit. Hij werd in Teheran opgepakt toen hij zijn familie wilde bezoeken.