Nominaties universitaire studentprijzen bekend

Welke student schreef dit jaar de beste masterscriptie? En welke student wist zich het best bestuurlijk of maatschappelijk te manifesteren. De nominaties voor de universitaire studentenprijzen 2011-2012 zijn bekend.

Sinds vijf jaar reikt de UU twee studentenprijzen uit. Met het initiatief worden studenten gemotiveerd het beste uit zichzelf te halen, zowel binnen als buiten de studie. Voor het jaar 2011-2012 zijn er in totaal 7 nominaties.

Voor de prijs van de student met de grootste bestuurlijke en maatschappelijke verdiensten zijn drie studenten genomineerd. Geschiedenisstudent Jenne Jan Holtland werd voorgedragen door de Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB). Hij organiseerde een grote reis naar het Midden-Oosten en is als vrijwilliger betrokken bij enkele projecten die zich richten op de Palestijnse gebieden.

Danny Chan, Milo van Holsteijn, Jobke Jansen en Wouter Vink van de opleidingen Wiskunde en Informatica zijn voorgedragen door de onderwijscoördinator van de opleiding Wiskunde, Matthijs Ruijgrok. Zij zijn de oprichters van de Nederlandse afdeling van de International Association for the Exchange of Students for Technical Experience. Deze organisatie biedt bètastudenten de mogelijkheid praktijkervaring op te doen via onder meer stages.

Student Natuur- en Sterrenkunde Jan-Willem Meijerink zette op eigen initiatief het studenten-tutoraat op bij zijn opleiding en was op verschillende manieren bestuurlijk actief. Hij werd voorgedragen door Joke van Dijk en Arjen Vredenberg, studieadviseur en opleidingsdirecteur bij Natuurkunde.

Voor de prijs van de beste masterscriptie waren er 22 kandidaten. Nik de Boer (master Legal Research) is een van de vier studenten die uiteindelijk genomineerd werden. Hij vergeleek in zijn scriptie de manier waarop in EU-landen wordt aangekeken tegen de fundamentele rechten van burgers.

Elma Carvajal Gallardo (master Biomedical Images Sciences) richtte zich in haar thesis op het ontwikkelen van een algoritme voor magnetische resonantie-geleide High intensity  Focused Ultrasound-technieken (MR-HIFU) die gebruikt worden bij de behandeling van kankerpatiënten.

De derde genomineerde, Marjolein van Egmond (master linguistics), vond (pdf) dat een bekende wetmatigheid voor de frequentie van het gebruik van woorden, Zipf´s Law, ook opgaat voor mensen met afasie.

Aardwetenschappenstudent Renske Ter Wisscha van Scheltinga is de laatste genomineerde. Zij onderzocht het ontstaan van de dynamiek van getijsystemen, zoals in de Nederlandse Waddenzee, door deze in een experimentele situatie te simuleren.

De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de opening van het academisch jaar en krijgen een cheque van 1500 euro en een beeldje van de Utrechtse ‘Sol’.