Ontslag dreigt voor HU-docenten zonder universitaire mastertitel

De Hogeschool Utrecht wil dat in principe alle docenten de komende jaren een masterdiploma behalen. Wie dat weigert, loopt kans zijn baan te verliezen.

Docenten met een vaste aanstelling die niet van plan zijn een masteropleiding te volgen, kunnen ‘arbeidsrechtelijke consequenties’ tegemoet zien, meldt hogeschoolblad Trajectum vandaag. De Hogeschool Utrecht wil dat alle vaste docenten in 2020 een masterdiploma hebben.

“We willen dat onze docenten een niveau hoger geschoold zijn dan de studenten aan wie ze les geven”, laat een woordvoerder van de Hogeschool Utrecht desgevraagd weten. “We stellen hoge kwaliteitseisen aan ons onderwijs en onderzoeksvaardigheden vinden we erg belangrijk.”

Als de hogeschool er niet uitkomt met de bewuste groep docenten zou begeleiding naar ander werk of deeltijdontslag de eerste mogelijkheid zijn, volgens de woordvoerder. “Ontslag is niet iets waar we op aansturen”.

Sectorbestuurder Roelf van der Ploeg van vakbond AOb noemt het dreigen met arbeidsrechtelijke consequenties “uiterst ongelukkig op het moment dat je mensen wil motiveren. Volgens mij heeft een masteropleiding alleen zin als zowel werkgever als werknemer ervan overtuigd is dat dat zin heeft.”

Er zullen in de groep docenten ongetwijfeld “notoire weigeraars zitten die overal nee op zeggen”, aldus Van der Ploeg, “maar er zitten vast ook mensen tussen die bijvoorbeeld mantelzorgen of net drie kleine kinderen hebben. Dan is het goed voorstelbaar dat studeren echt niet uitkomt. Tenzij de werkgever zegt: studeren mag helemaal in onze tijd. Maar dat is niet zo.”

Hij kan zich niet voorstellen dat goede docenten ontslagen kunnen worden vanwege het simpele feit dat ze geen masteropleiding volgen. Deeltijdontslag kan sowieso alleen met wederzijdse instemming.

Als de regels worden aangescherpt, krijgen docenten die een dag per week of minder op de hogeschool werken vrijstelling van de masterverplichting. Dat was eerder niet mogelijk. Ook docenten die bijna met pensioen gaan of meedoen aan een seniorenregeling voor arbeidstijdverkorting zijn uitgezonderd.

Het college van bestuur heeft de maatregelen uiteengezet in een brief aan de Hogeschoolraad. Volgens Trajectum moet die nog met de plannen instemmen. De raad was niet voor commentaar bereikbaar.