Ontslag na ‘chillen’ tussen gevaarlijke stoffen

De TU Delft heeft een medewerker ontslagen die buiten werktijd rondhing in gebouwen waar onder meer explosieven en chemicaliën liggen opgeslagen. De medewerker was naar eigen zeggen aan het ‘chillen’.

De ‘medewerker afval en gevaarlijke stoffen’ had sleutels van gebouwen waar de TU Delft gevaarlijke stoffen opslaat, omdat hij soms oproepdiensten had. Tijdens die diensten moest hij beschikbaar zijn voor noodsituaties.

Maar van die sleutels heeft hij misbruik gemaakt. Na een inbraak- en brandmelding in 2012 kwam aan het licht dat de bewuste medewerker meerdere keren buiten werktijden op het terrein en in de gebouwen was. Vaak ook met mensen die helemaal niet op de universiteit werken. Dat deed hij naar eigen zeggen om te ‘chillen’ of om nog wat werk te doen.

Hij zegt verder dat zijn aanwezigheid buiten kantooruren gedoogd werd, maar dat kan hij niet hard maken: nog tijdens het onderzoek kregen alle medewerkers een mail dat niemand buiten werktijden iets te zoeken heeft bij gevaarlijke stoffen. Verder zijn er twee gesprekken gevoerd met de man. Het mocht niet baten, hij bleef op rare tijden op zijn werk komen.

De medewerker is al in 2013 ontslagen door de TU Delft. Hij vocht zijn ontslag aan tot in hoger beroep. Dat heeft hij in december verloren. De TU Delft laat weten dat de universiteit “geen aanvullingen heeft op wat er in het vonnis staat”.