Ook Oxford gaat mooc aanbieden

Zelfs de deftige universiteit van Oxford voegt zich in het rijtje van universiteiten die gratis cursussen aanbieden op internet. Vanaf 2017 start de Engelse universiteit met een online collegereeks in de economie.

De colleges zijn vanaf februari te volgen via het online platform edX, dat is gestart door Harvard University en Massachusetts Institute of Technology. De reeks heeft als titel ‘From poverty to prosperity: understanding economic development’ en gaat over de rol van de overheid in het streven naar een welvarende samenleving.

Voorstanders van deze zogenoemde mooc’s (massive online open courses) zijn blij dat colleges op deze manier toegankelijker worden, terwijl critici denken dat je bepaalde aspecten van het onderwijs, zoals de ideeënuitwisseling in collegezalen, online verloren gaan.

Mooc’s zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden: niet alleen Amerikaanse universiteiten als Harvard, Princeton en Berkeley doen mee, ook de TU Delft en Wageningen Universiteit bieden via edX cursussen aan. Andere universiteiten en hogescholen kiezen voor een ander platform, bijvoorbeeld Coursera of Open Education.

Vorig jaar reserveerde minister Bussemaker acht ton voor experimenten met onder meer mooc’s. Ruim dertig universiteiten en hogescholen dienden toen een aanvraag in, waarvan in twee jaar tijd vijftien van hen de subsidie ontvingen.