Op papier minder werkloze jongeren

Er zijn iets minder werkloze jongeren, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Maar dat betekent niet dat jongeren sneller een baan vinden. Ze trekken zich terug van de arbeidsmarkt, wellicht om te studeren.

De werkloosheid steeg afgelopen maand nog steeds, meldt het CBS, maar minder snel dan voorheen. Dat komt vooral doordat jongeren zich terugtrekken van de arbeidsmarkt, “bijvoorbeeld door te blijven studeren”.

De afgelopen maanden stopten tienduizenden mensen met het zoeken naar een baan, waardoor ze ook niet meer in de statistieken als werkloos te boek staan. Momenteel is 8,7 procent van de beroepsbevolking werkloos. Vorige maand kwamen er 3000 werklozen bij. De toename vlakt af, aldus het CBS.

Of de jongeren werkelijk langer studeren, weet het CBS niet. Een woordvoerder wijst op de instroomcijfers aan universiteiten, die nogal sterk zijn gestegen. Misschien blijven jongeren bovendien langer studeren, nu de arbeidsmarkt er niet zo zonnig uitziet.

Ook de instroomcijfers van de hogescholen wijzen in die richting. Er begonnen in september iets meer mbo’ers aan een hbo-opleiding dan het jaar ervoor. Het aantal buitenlandse studenten nam juist een beetje af. In totaal waren er ongeveer evenveel eerstejaars hbo-studenten als het jaar ervoor.

Tags: arbeidsmarkt