Overvolle tribunes bij eerste Science Café in TivoliVredenburg

Foto's: Jan Willem Groen (in opdracht van Studium Generale) en Eva Salomon

De nieuwe opzet van het Science Café van Studium Generale lijkt een groot succes. Meer dan 500 bezoekers bezochten de eerste editie in TivoliVredenburg. De volgende editie in februari zal live worden uitgezonden door RTV Utrecht.

Voor de eerste keer was de begane grond van het muziekpaleis maandag 16 november het toneel van het Science Café. De avond werd - ook nieuw - gepresenteerd door BN'er Filemon Wesselink. Deze twee ingrediënten in combinatie met het thema humor zorgden voor een overvolle zaal, want wanneer het programma om 20.30 uur van start gaat, is er in café Het Gegeven Paard geen zitplaats meer over. De grote trappen bij de entree dienen vanavond als tribunes en zijn net als grote delen van de balkons helemaal gevuld.

Jessie Waalwijk, programmamaker van Studium Generale en verantwoordelijke voor de avond, is erg blij met de grote opkomst. “In de oude locatie van het Science Café, het museumcafé van het Universiteitsmuseum, pasten maximaal 100 bezoekers. Bovendien zijn we hier in TivoliVredenburg veel zichtbaarder dan eerst omdat we achter de grote glazen pui zitten. Hierdoor lopen voorbijgangers ook makkelijker naar binnen. Het is de perfecte plek om de ontmoeting tussen Utrechts onderzoek en maatschappij in de etalage te zetten.”

Te gast waren onderzoekers Jan van Hooff, Sibe Doosje en Madelijn Strick van de Universiteit Utrecht en de Amsterdamse filosoof Martijn Veerman. Ook schoven presentatoren Daan en Stijn van het ludieke, semi-wetenschappelijk programma Streetlab aan. Na een gesprek met de verschillende tafelgasten van ongeveer een uur, werd ook het publiek betrokken. Pas dan ontstaat er dynamiek in de discussie. Vragen als ‘waarom zijn vrouwen vaak minder grappig’ en ‘waarom vind ik de ene cabaretier leuker dan de ander’ zorgen voor veel discussie en hilariteit in de zaal.

De jongens van Streetlab vermaken met anekdotes over hun soms ietwat puberale experimenten zowel de bezoekers als hun mede-gasten. Ook wetenschapper Jan van Hooff maakt het publiek aan het lachen met zijn uitleg over wat lachen nou eigenlijk is en zijn levendige imitaties daarvan:  ‘een salvo van uitademingsblaffen, gevolgd door een ademhalingsgebrek’. Op ludieke wijze legt hij een link tussen humor en zijn onderzoek naar dieren.

Verbeterpuntjes
Het Science café maakte maandag een vliegende start. Toch zijn deze eerste editie nog wel zaken voor verbetering vatbaar. Even tussendoor een drankje halen, zit er door de drukte bijvoorbeeld niet in. Op een enkeling na die moedig tussen de mensen in kleermakerszit heen manoeuvreert, blijft iedereen anderhalf uur netjes op zijn plek zitten. Verder is het jammer dat het geluid niet overal in de zaal even goed is. “Omdat we niet verwacht hadden dat de opkomst zó groot zou zijn, was het tafelgesprek voor het publiek op de balkons niet goed te verstaan”, vertelt Jessie. “Dit gaan de technici van TivoliVredenburg voor de volgende keer oplossen.”

Ook zal RTV Utrecht dan zorgen voor televisieschermen in de zaal waarop je live kunt meekijken - handig voor wie wat verder weg zit. “RTV Utrecht vindt het net als TivoliVredenburg interessant om meer met wetenschap te doen. Utrecht is een stad van kennis en cultuur en er komt steeds meer aandacht voor kennis.” Het Science Café zal dan ook worden uitgezonden via de zender van de regionale omroep.

De volgende editie van het Science Café is op 15 februari. Op de dag na Valentijn neemt BN'er Sophie van den Enk dan met een aantal wetenschappers de liefde onder de loep. Ook de thema's  van de rest van de cafés in het voorjaar zijn bekend. Op 21 maart is er een Science Café over het brein, op 25 april over geweld en op 23 mei over stamcellen. Het volledige programma is binnenkort te bekijken op de website van Studium Generale.