Pastafari-promovendus is door TU Delft niet gediscrimineerd

Het vergiet mag aan de kapstok blijven hangen, foto 123rf

De promovendus is naar eigen zeggen priester van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster. Leden van deze religie, ook wel pastafari genoemd, dragen soms een vergiet op hun hoofd en bij gelegenheid een piratenpak.

Afanasyev wilde tijdens zijn promotie aan de TU Delft in kostuum verschijnen, maar dat mocht niet van de universiteit. De promotieplechtigheid is een academische ceremonie met een “ingetogen karakter”, zei een woordvoerder vorige maand. “Daarbij hoort formele kleding. Een piratenkostuum vindt de TU Delft bij deze gelegenheid niet passend.”

Daarop stapte de promovendus naar het College voor de Rechten van de Mens, maar die gaf hem gisteren ongelijk. Afanasyev heeft niet goed kunnen uitleggen waarom de universitaire promotiezitting moet worden gezien als een gelegenheid waarbij de leer van de Kerk wordt onderwezen en het piratenpak moet worden gedragen.

Inspiratie
De promovendus noemde slechts één ander voorbeeld waar pastafari-priesters het piratenkostuum hebben gedragen: tijdens een trouw-ceremonie in Nieuw-Zeeland. Dat vindt het College niet genoeg. “Verder beschikt hij, hoewel hij naar eigen zeggen al meer dan een jaar pastafari-priester is, niet over een piratenkostuum en heeft hij ook nog nooit op een ceremoniële bijeenkomst een dergelijk kostuum gedragen”, schrijft het College in zijn oordeel.

“Een jammerlijke beslissing”, vindt Afanasyev de beslissing volgens universiteitsblad Delta. Maar hij ziet ook de positieve kanten: “Mijn verzoek heeft veel mensen aan het lachen gemaakt. Het heeft ook velen geïnspireerd om na te denken over basisrechten zoals vrijheid en gelijkheid, over de plaats van religie in onze samenleving, en over de voorrechten die bestaande machten zich toe-eigenen.”