Plannen voor bouw nieuwe studentenflats in Overvecht en Hoograven

Impressie van 'De Dreef'. Beeld: Team V Architectuur

De woontoren in Overvecht komt te liggen op de hoek van de Brailledreef en de Zamenhofdreef, naast winkelcentrum Overvecht. Dit terrein is van de voormalige Nederlandse Pakket Dienst (NPD). Enkele jaren geleden kocht de gemeente de gehele NPD-strook aan, met herontwikkeling als doel. Momenteel zijn "de uitstraling en de levendigheid" namelijk beneden het gewenste niveau, zo staat te lezen in de gemeentelijke plannen. Het complex gaat 'De Dreef' heten.

Zoals het er nu uitziet, komen er vier woonblokken op het NPD-terrein. Het gaat om 180 tot 360 appartementen voor starters en senioren en een studentenflat van 16 verdiepingen, goed voor circa 550 woningen. De bouwplannen bevatten daarnaast parkeerplaatsen in en onder de woningen, een gezamenlijke binnentuin en een fietsenstalling voor de studenten in de woontoren.

Ook aan duurzaamheid is gedacht. Zo is er voor gekozen om de openbare ruimte rond de woonblokken autovrij in te richten en wordt er een ecologische zone langs de oever van het water naast de Brailledreef gerealiseerd. Ook zal er ingezet worden op verbetering van de bereikbaarheid, onder meer door meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers.

De herontwikkeling van het NPD-terrein in Overvecht moet in september 2018 van start gaan. Hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien, zie je in onderstaande video.

Hoograven
Ook in Hoograven gaat gebouwd worden. Hier komt een studentenflat te staan aan de Opaalweg. In 2010 was hier al sprake van, maar de bouw bleek financieel niet haalbaar. Later maakte de SSH samen met vastgoedbedrijf Syntrus Achmea plannen voor een nieuw studentencomplex, maar de SSH moest toen door nieuwe wetgeving afhaken. Nu lijkt de woontoren, goed voor 200 studentenwoningen, er dan toch te komen.