Promovendipartij wil lekenpraatje

Utrechtse promovendi kunnen nu niet voorafgaand aan de promotie bezoekers uitleggen wat ze hebben onderzocht Foto: Ivar Pel

Op andere universiteiten in Nederland hebben promovendi voorafgaand aan de verdediging van hun proefschrift de mogelijkheid hun onderzoek te presenteren aan vrienden en familie, schrijft de UPP aan het universiteitsbestuur. In de brief vraagt de promovendipartij het ‘lekenpraatje’ ook in Utrecht op het programma te zetten.

De UPP vindt het jammer dat promovendi die nu toch iets willen vertellen over hun onderzoek, gedwongen worden om een zaaltje te huren in het Academiegebouw of elders. Dit betekent dat er extra kosten moeten worden gemaakt en dat bezoekers van de promotie van de ene locatie naar de andere moeten verhuizen.

Volgens de promovendi is het bovendien voor de universiteit van belang dat resultaten van publiek gefinancierd onderzoek ook bij niet-wetenschappers terechtkomen.

Navraag leert dat bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam het lekenpraatje zelfs integraal onderdeel uitmaakt van de promotieplechtigheid. Promovendi krijgen daar een kwartier de tijd voor hun presentatie.

Het Utrechtse universiteitsbestuur heeft nog niet kunnen reageren op de brief die kort geleden werd ontvangen.