Psychologie en Diergeneeskunde leveren docenten van het jaar 2015

Ignace Hooge en Marijke Hoogendoorn gingen met de hoofdprijs naar huis. Foto's Kees Rutten

Ignace Hooge van de opleiding Psychologie is de Docent van het Jaar geworden. De prijs voor Docenttalent gaat naar Marijke Hoogendoorn van Diergeneeskunde. De winnaars van de jaarlijkse docentenprijzen werden bekend gemaakt tijdens de Onderwijsparade en worden tijdens de Dies in het zonnetje gezet.

Ignace Hooge (49) was er niet om de felicitaties persoonlijk in ontvangst te nemen. Hij zit in het buitenland – voor het onderwijs, dat wel. Via Skype was hij er toch een beetje bij. Volgens studievereniging Alcmaeon, die Hooge zowel vorig jaar als dit jaar heeft voorgedragen, is het terecht dat hij de Docent van het Jaar is geworden. Hij neemt de tijd voor je en weet alle studenten bij zijn hoorcollege te betrekken, zeggen er een paar in een video van DUB.

Hooge werkt al ruim 20 jaar bij de Universiteit Utrecht, maar niet al die tijd bij de faculteit Sociale Wetenschappen, zo staat in het juryrapport. Hij studeerde Natuurkunde en tijdens zijn promotie groeide zijn passie voor het onderwijs. Hij doceerde bij verschillende opleidingen en groeide uit tot universitair hoofddocent bij Psychologische functieleer waar hij lastige en vaak impopulaire vakken met groot enthousiasme geeft.

Om de psychologiestudenten een technische gereedschapskist te geven om hun computervaardigheden te vergroten zoals programmeren, heeft hij ‘doe-onderwijs’ ontwikkeld. Via praktische opdrachten vullen studenten hun toolkit. Dit resulteert in dankbare en geïnteresseerde studenten. Vandaar dat de jury hem dit jaar tot Docent van Jaar heeft uitgekozen.

Docenttalent van 2015
Datzelfde enthousiasme legt ook Marijke Hoogendoorn (34) van Diergeneeskunde aan de dag in haar colleges. Zij werkt bij het departement Pathobiologie, zit in de opleidingscommissie namens dit departement en is tutor van 27 studenten. Zij is voorgedragen door studievereniging DSK.

Dierenarts Hoogendoorn kwam de collegezaal in zonder veel onderwijservaring, schrijft de jury in haar rapport, maar wel met veel ervaring uit de praktijk. Hoogendoorn vat haar visie op onderwijs samen door te stellen dat het niet de docent is die het beste in de student naar boven zou moeten halen, maar dat zij het beste in elkaar naar boven kunnen halen.

Hoogendoorn heeft steeds plannen om het onderwijs te verbeteren en nieuwe vormen van onderwijs te ontwikkelen en heeft op dat vlak ook al het nodige gedaan, zegt de jury. Studenten stimuleert ze actief te zijn. Ze maakt hen bewust van hetgeen ze kunnen leren. Een student zegt in het juryrapport: “Marijke maakt me duidelijk dat het niet verkeerd is om fouten te maken. Wanneer ik iets niet weet, neemt ze me terug tot het punt waar ik het wel weer weet. Vanuit dat punt bedenken we dan het goede antwoord. Dat is eigenlijk veel effectiever dan een docent die gewoon het antwoord geeft. Nu onthoud ik het tenminste!”

De zon schijnt tijdens de Dies
De winnaars van deze Docentenprijzen worden tijdens de Dies op 26 maart in de Domkerk nogmaals in de schijnwerpers gezet. De Docent van het Jaar ontvangt een wisseltrofee en 5000 euro, het talent krijgt ook een wisselbeker en 3000 euro. De studieverenigingen die de winnende docent hebben voorgedragen zijn Alcmaeon en DSK. Zij ontvangen elk een bedrag van 1000 euro.

Als Docent van het Jaar waren ook Bestuurskundige Gijs Jan Brandsma, historicus Joes Segal genomineerd. Voor het Docenttalent waren psychologe Haza Rahim en Neerlandicus Laurens Ham  de race. In totaal werden er dit keer 18 docenten door een studievereniging voorgedragen.

De winnaars van vorig jaar die de wisseltrofee moeten overdragen, zijn historicus Maarten Prak en docent bij Biomedische Wetenschappen Marc van Mil.