PVV heeft nauwelijks aanhang in De Uithof, links-liberaal domineert

D66 en GroenLinks zijn in De Uithof de grote winnaars van de Europese verkiezingen. De partijen kaapten samen bij stembureaus in De Uithof bijna 60 procent van de stemmen weg. De PVV kreeg weinig stemmen op de campus.

Zondagavond werden de landelijke uitslagen van de Euroverkiezingen bekendgemaakt. Vanochtend maakt de gemeente Utrecht bekend hoe er per stembureau in de Domstad gestemd is.

Bij het stembureau in het Van Unnikgebouw aan de Heidelberglaan is de links-liberale dominantie het grootst, en is de PVV pas de op negen na grootste partij. Bij het stembureau aan de Padualaan, gevestigd in de faculteit Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht, kreeg de PVV iets meer stemmen, maar nog steeds weinig als je naar de landelijke uitslag kijkt.

Naast de PVV doen ook het CDA, de VVD, ChristenUnie/SGP, de SP en 50Plus het relatief slecht in De Uithof. De Piratenpartij is daarentegen populair bij de mensen die donderdag hun stem uitbrachten op de campus.

D66 is al tijden de de populairste partij in de Uithof-stemlokalen. Ook bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 en 2012, en bij de recente gemeenteraadsverkiezingen werd de partij de grootste.