Recordopkomst verkiezingen U-raad; De Vrije Student geen zetels

Gespannen kandidaten in afwachting van de uitslag

De Vrije Student, de studentenpartij die had aangekondigd een heel nieuw geluid te willen laten horen in de medezeggenschap, komt niet in de U-raad. Dat bleek vrijdag bij de bekendmaking van de uitslag van de verkiezingen in de serre van de Botanische Tuinen. Bij de medewerkers lukte het de Utrechtse Promovendi Partij (UPP) wél om twee zetels binnen te halen.

Bij de studenten verandert er het komende jaar niets in de zetelverdeling in de U-raad, zo werd vrijdag duidelijk. VUUR behoudt zeven zetels en de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS) vijf zetels. De twee partijen toonden zich vrijdagmiddag tevreden met de uitslag.

Ian Verkaik, lijsttrekker van De Vrije Student, reageert teleurgesteld. Zijn partij kwam 70 stemmen tekort voor een zetel. "We hebben hard gewerkt, jammer dat het dan niet lukt. Er is ruimte voor een nieuwe partij en we gaan het volgend jaar zeker opnieuw proberen."

Nooit eerder zo veel stemmende studenten
Bij de studentmedezeggenschappers was er veel enthousiasme over het opvallend hoge opkomstpercentage. Bijna achtduizend studenten brachten een stem uit. Daarmee werd het record van 2014 (25,9 procent) overtroffen. In dat jaar duurden de verkiezingen vijf in plaats van drie dagen. Vóór 2014 lag de opkomst elk jaar zo rond de 20 procent. De afgelopen twee jaar nam echter maar zo’n 18 procent van de studenten de moeite om te stemmen.

De meeste stemmen (624) trok Diergeneeskundestudente Sonja de Wit, nummer vijf op de kandidatenlijst van VUUR. Nummer twee op de VUUR-lijst Gwenny Jongebloed kreeg 606 stemmen. Zij gaan samen met Joost Gadellaa (REBO) en Sven Rouschop, Jonathan Steinebach, Robin Wisse en Emma Carpay (allen Geesteswetenschappen) voor VUUR de raad in.

De grootste stemmentrekker voor de PvdUS was REBO-studente Franka Baardman. Zij krijgt gezelschap van haar partijgenoten Nicky Cornelissen (Bèta), Juliëtte Smits (Geesteswetenschappen), Guus van Marwijk (REBO) en Derek de Jonge van Zwijnsbergen (Bèta en REBO).

Verrassende gevolgen wijziging reglement
Het opkomstpercentage bij de medewerkers lag met 33,8 procent juist een stuk lager dan bij de vorige verkiezingen in 2015. Destijds ging 38 procent naar de stembus. De opkomst is echter vergelijkbaar met verkiezingen in 2011 en 2013.

Beide kandidaten van de nieuwe Utrechtse Promovendi Partij slaagden erin een zetel te bemachtigen. In het district alfa/gamma werd Stephanie de Smale voor de UPP verkozen. Collega Nico Naus kwam bij de bèta’s negen stemmen te kort om de kiesdeler te halen. Hij profiteerde echter van een recente wijziging in hetkiesreglement die stelt dat een partij nog maar twee derde van de kiesdeler nodig heeft om in aanmerking te komen voor een restzetel.

De veranderingen in het reglement had nog enkele andere verrassende gevolgen. Omdat ook de kiesdrempel voor doorbreking van de lijstvolgorde omlaag is gegaan, werden bij de bèta’s de nummers 2 (Joke Daemen) en 3 (Johan Rozenbrand) op de lijst van VLAM verkozen en de nummer 1 Gert Folkers, de afgelopen jaren financieel expert binnen de U-raad, niet. Op dezelfde manier stak bij het ondersteunend personeel (OBP) nummer 6 op de lijst Laura Tankink VLAM-collega’s Jan Hunink en Liesbeth Potters voorbij.

De personeelsgeleding wordt de komende twee jaar gecompleteerd met oud-gedienden van VLAM Joop Schippers en Diederick Raven (alfa/gamma). Voormalig faculteitsraadslid van Geowetenschappen Frank van Rijnsoever (alfa/gamma) is nieuw in de raad. Namens het OBP maken vakbondsman Marco Veloo (Bèta), Syl Blad (Bèta) en Wim de Smidt (REBO) eveneens hun debuut.

Een laatste zetel gaat volgend jaar naar de faculteit Geneeskunde. Daar werden deze maand voor het eerst verkiezingen gehouden. Beleidsmedewerker Erna van Wilsem won de tweestrijd met promovendus Roland Bertens.