Rector Islamitische Universiteit Rotterdam moet weg van minister

Minister Bussemaker wil dat de raad van toezicht van de particuliere Islamitische Universiteit Rotterdam (IUR) zijn omstreden rector ontslaat. Hij deed opnieuw controversiële uitspraken, ditmaal over tegenstanders van de Turkse president Erdogan.

Begin dit jaar meldde minister Bussemaker van Onderwijs dat de IUR onder verscherpt toezicht van de Onderwijsinspectie staat. Aanleiding waren uitspraken van rector Ahmet Akgündüz, die in 2013 zou hebben gezegd dat mannen hun vrouw mogen slaan en dat steniging “één van de voorgeschreven straffen binnen de islam” is.

Ook was er sprake van seksuele intimidatie van twee studentes. Zij werden na hun klacht weggestuurd van de universiteit, maar spanden een kort geding aan en wonnen dat. Verder noemde de rector enkele Turks-Nederlandse kandidaten voor het Europese Parlement landverraders.

Afgelopen weekend deed hij er een schepje bovenop. Volgens het AD voerde hij op Facebook campagne tegen de linkse, pro-Koerdische HDP-partij. Een stem op HDP noemde hij een stem op “homoseksuelen, Armeniërs, terroristen, vijanden van de islam en anti-Turkse media uit Europa en Amerika”.

Minister Bussemaker laat het AD weten dat de maat wat haar betreft nu vol is. ”De rector heeft een voorbeeldfunctie en kan niet alles zeggen op sociale media.” Ze gaat de raad van toezicht ontbieden en aandringen op het ontslag van de rector. Andere wettelijke mogelijkheden heeft ze niet.

De twee opleidingen van de IUR zijn goedgekeurd door onderwijskeurmeester NVAO. Of dat zo blijft moet nog blijken. Binnenkort verschijnt een tussentijds rapport waarin wordt meegewogen of studenten de universiteit als onveilig ervaren. Als de omstreden uitspraken van de rector daar geen invloed op hebben is er geen reden om de opleidingen af te keuren.