Rel over alcohol op boot Veritas is 'misverstand'

Bij een controle van de boten tijdens de eerste Singelparade van de UIT vond het UIT-bestuur een flinke hoeveelheid alcohol op de boot van studentenvereniging Veritas. Volgens Wouter de Waart, Ab Actis van de vereniging, gaat het om een misverstand.

Elke boot werd van tevoren streng gecontroleerd op alcohol. De drank op de boot van Veritas werd dan ook beslag genomen. Een misverstand, zegt Wouter de Waart. '‘Als vereniging hebben wij een grote boot afgehuurd, goed voor zo’n veertig personen. De schipper zou na ons een nieuwe groep mensen aan boord krijgen die de alcohol hadden besteld. Het leek hem wel makkelijk het bier en de wijn alvast mee te nemen."

Het UIT-bestuur nam de gevonden drank in beslag. Volgens Ties de Theije, persvoorlichter van het UIT-bestuur, heeft de schipper de drank na de parade teruggekregen. "Het was niet de drank van Veritas, dus er zullen geen consequenties aan verbonden zijn voor deze studentenvereniging."

De traditionele straatparade waarin verenigingen zich voorstellen aan nieuwe studenten werd dit jaar op verzoek van de universiteit veranderd in een Singelparade. Dit werd mede ingegeven door klachten over alcoholgebruik. Tijdens de Singelparade was alcohol dan ook ten strengste verboden.

'Studentje-pesten'
Ab Actis Wouter begrijpt het alcoholverbod voor de botenparade goed. Het steekt hem echter wel dat hun blikjes alcoholvrij bier óók in beslag werden genomen. "Dat voelt toch een beetje als studentje-pesten. Blijkbaar mag je van de universiteit zelfs niet de insinuatie wekken van een biertje drinken en dat vind ik bekrompen. Dat zullen we in de evaluatie met het UIT-bestuur ook aangeven."

Dat het alcoholverbod voor alle verenigingen nog een beetje wennen was, bleek uit de video die DUB ter plaatse maakte.