Rellen na protest tegen verhoging collegegeld

Bij de Universiteit van Sydney zijn gisteren rellen uitgebroken tussen studenten en de politie. Dertig studenten werden gearresteerd tijdens een protest tegen een dreigende verhoging van het collegegeld.

De studenten protesteerden tijdens de komst van onderwijsminister Simon Birmingham, meldt de Britse krant The Guardian. De minister wil de collegegeldtarieven vrijgeven, waardoor studeren waarschijnlijk veel duurder zal worden.

Volgens universiteitsblad Honi Soit werd een kleine groep demonstranten al snel omsingeld door politieagenten. Sommige studenten zouden de trap op zijn gedragen en de deur uit geduwd. Op filmpjes op Twitter is te zien hoe agenten een groep studenten de deur van de bibliotheek uit werken. De elektronische deur is daarbij gebroken, blijkt uit een foto.

In een reactie zegt een van de studenten dat “de beweging militant moet blijven om tegenwicht te bieden aan zulk soort politici op de campus”.  Ze is bang dat de toegankelijkheid van het Australische hoger onderwijs in gevaar komt als het collegegeldtarief door de overheid wordt vrijgegeven.

Volgens minister Birmingham is nog niet duidelijk of dat daadwerkelijk gaat gebeuren. De verandering zou op zijn vroegst vanaf 2017 ingaan.