Ruim driehonderd fietswrakken Uithof afgevoerd

De gelabelde fietsen worden opgehaald door Fietspunt

Mis je je fiets? Het kan zijn dat die deze week is afgevoerd. In totaal zijn er 354 fietswrakken van De Uithof verwijderd.

Op vrijdag 5 oktober kregen 441 fietsen van de universiteit een wrakkenlabel. Tweewielers die dit label op 29 of 30 oktober nog hadden, zijn afgevoerd door de firma Fietspunt. Wil je je wrak toch terug? Dat kan. Tot en met 9 november is je fiets op te halen aan de Koningin Wilhelminalaan 2a in Transwijk, Utrecht.

In het voorjaar van 2011 was de eerste – kleinschaliger - weesfietsenactie in De Uithof. Dit najaar werden veel meer stallingen door de wrakkenkeurders bezocht. In totaal 27. Het ging om stallingen die voor iedereen toegankelijk zijn en die in de buurt staan van een pand van de universiteit.

Het is de bedoeling dat er jaarlijks een wrakkenactie komt. In de toekomst zullen alle universitaire fietsenstallingen - dus ook stallingen die alleen toegankelijk zijn met een zogeheten xs-pas - in De Uithof én de binnenstad hieraan worden onderworpen. Door het opruimen van verlaten fietsen, komen er weer stallingsplekken vrij. Hierdoor wordt de parkeerdruk voor tweewielers verlicht.