Rumoer om themafeest Feuten

De politie heeft iemand opgepakt tijdens een feest van de fictieve studentenvereniging Mercurius, meldt RTL Boulevard. Maar tot de meeste feestgangers is dat niet doorgedrongen.

Mercurius is geen bestaand studentencorps, maar komt uit de BNN-dramaserie Feuten, die het wel en wee van enkele leden van een brallerig studentencorps volgt. Afgelopen zaterdag was er een themafeest in Amsterdam. Bezoekers konden ook een ontgroening verwachten, zo werd aangekondigd.

Er waren een paar honderd feestgangers en een daarvan meldde zich gisteren bij RTL Boulevard. De vrouw mailde dat bij één van de bezoekers een Hitler-snor en hakenkruizen op het gezicht werden getekend tijdens zo’n ontgroening. Ook hadden bezoekers volgens haar de Hitlergroet moeten brengen. De vrouw verliet het feest en deed aangifte bij de politie wegens discriminatie en aanzet tot haat.

De politie ging erheen en arresteerde een 18-jarige vrouw, die na verhoor weer is vrijgelaten.

“Misschien is het buiten het feest om gebeurd”, zegt Lourens Blok, regisseur van de televisieserie Feuten. Hij was ook op het feest. “Het kunnen een paar fanatieke fans zijn geweest die zijn doorgeschoten. Ik zat niet in de organisatie van het feest, maar ik geloof nooit dat ze bezoekers zouden dwingen de Hitlergroet te doen. Daar heb ik niets van gemerkt.”

BNN laat weten niet bij het feest betrokken te zijn geweest. Het is georganiseerd door een bedrijf dat Spector Storytelling heet. Dat is mede opgericht door Tim Murck, die in de BNN-serie het personage Olivier speelt.

“Schandalig dat BNN zo doorschiet met hun persiflage van studentenverenigingen!”, twittert vice-praeses Janna Groot van de Landelijke Kamer van Verenigingen. “De LKvV distantieert zich van deze actie.”

Anderen geloven het nieuws niet helemaal. Het komt pas na vier dagen naar buiten, terwijl het via Facebook en Twitter veel eerder bekend had kunnen worden. Acteur en organisator Tim Murck vindt het nieuws volgens RTL Boulevard “klinkklare onzin”.