Saxion stelt medewerker op non-actief om seksuele intimidatie

Boomerangkaart van een oude publicatie van de ministeries van justitie, onderwijs, cultuur en wetenschappen, sociale zaken en werkgelegenheid, volksgezondheid en sport

Het gaat om een incident van meer dan een jaar geleden, zegt woordvoerder Rob Admiraal. Pas kort geleden heeft de studente de intimidatie gemeld, mogelijk aangemoedigd door de #metoo-beweging.

Zero-tolerance
Studenten en personeel zijn gisteren per mail op de hoogte gesteld. Saxion laat weten dat ze een zero-tolerance beleid hanteert, en dat door het grensoverschrijdend gedrag van de medewerker “geen sprake meer was van een veilige studieomgeving”.Om privacy-redenen wil de hogeschool niet vertellen of het gaat om een docent of een medewerker met een andere functie. In een telefonische reactie zegt Admiraal dat niet bekend is of het slachtoffer aangifte gaat doen. Pas daarna is strafrechtelijke vervolging mogelijk.

Kamervragen
Onlangs stelde GroenLinks Kamervragen aan minister Van Engelshoven naar aanleiding van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij toneelscholen in Amsterdam en Arnhem: wat gaat ze met meldingen van misbruik of intimidatie bij hogescholen en universiteiten doen?e minister vertrouwt erop dat instellingen snel reageren als er sprake is van zulk gedrag. Volgens haar is het belangrijk dat slachtoffers “zich aangemoedigd voelen” om met hun verhalen naar buiten te komen, zonder voor hun studie, carrière of rechtspositie te hoeven vrezen.