Senaat akkoord met maatregel langstudeerders

Ook de Eerste Kamer heeft ingestemd met het vangnet voor deeltijdstudenten die onevenredig getroffen worden door de langstudeermaatregel. Die kunnen hun boete straks van hun instelling terugkrijgen.

De senaat is blij dat Zijlstra tegemoet is gekomen aan zijn bezwaren tegen de langstudeerboete voor deeltijdstudenten. Een deel van hen zou onmogelijk even snel een diploma kunnen behalen als voltijdstudenten en in het oorspronkelijke voorstel toch een boete van ruim drieduizend euro krijgen.

De regering heeft toegezegd dat deeltijdstudenten aanspraak kunnen maken op het profileringsfonds van hun instelling als ze buiten hun schuld langstudeerder worden. Bovendien zijn de senatoren blij met de toezegging van Zijlstra dat hij meer geld aan de profileringsfondssen zal toevoegen als tien miljoen euro per jaar te laag mocht blijken.