Shell laat zestig Indiërs in Nederland promoveren

Indiërs leren straks in Nederland computersimulaties te maken. Foto: Shell Internationl Ltd.

Shell gaat 75 promotieplaatsen in Nederland financieren. Die zijn merendeels bedoeld voor Indiase studenten die na afloop voor Shell in India gaan werken. Het onderzoeksveld waarin ze promoveren krijgt extra steun van NWO.

Het Brits-Nederlandse olieconcern betaalt twintig miljoen euro om zestig talentvolle Indiërs in Nederland te laten promoveren in ‘computational sciences’: het maken van ingewikkelde computersimulaties. Die zijn zeer waardevol voor Shell, bijvoorbeeld om olie- en gasvelden op te sporen. De gepromoveerden kunnen meteen aan de slag in het Shell Technology Centre in het Indiase Bangalore.

Shell leidt de promovendi in Nederland op omdat de bètawetenschappen hier volgens het bedrijf erg hoog staan aangeschreven. De grootschalige investering is onderdeel van een samenwerking met wetenschapsfinancier NWO, in de topsector energie. Shell steekt daarnaast vier miljoen euro in vijftien promotieplaatsen voor onderzoek naar duurzame energie. De energiesector is één van de negen gebieden waarbinnen bedrijfsleven, universiteiten en onderzoekers moeten samenwerken van het kabinet.

NWO draagt bij elkaar 21 miljoen euro bij. Dat geld wordt voornamelijk gebruikt om nieuwe onderzoeksprogramma’s op het gebied van duurzame energie op te zetten. Voor de versterking van de computational sciences is bijna zeven miljoen euro gereserveerd: die worden besteed aan extra onderzoekers en een betere computerinfrastructuur.

Beide partijen hopen op extra financiering door de overheid. Binnen het topsectorenbeleid is afgesproken om samenwerking tussen wetenschap en bedrijfsleven financieel te stimuleren.

NWO realiseert zich dat de promotiestudenten na vier jaar met al hun kennis uit Nederland vertrekken, maar benadrukt de voordelen. “Shell betaalt hun promotieplaatsen volledig, terwijl alle artikelen en proefschriften die gepubliceerd worden, op naam komen van Nederlandse senior-onderzoekers”, zegt NWO-beleidsmedewerker Pieter de Witte. “Al het NWO-geld wordt in Nederland geïnvesteerd en de onderzoekers die we ermee aanstellen hopen we allemaal hier te kunnen houden. Een ander voordeel is dat we meer zullen samenwerken met de academische wereld in India. Dat vergroot onze fundamentele kennis over ‘computational sciences’ en duurzame energie.”

Volgens De Witte leidt dit uiteindelijk tot meer innovatie in het Nederlandse bedrijfsleven: “Wanneer je als bedrijf een windmolenpark wilt bouwen, is onderzoek naar manieren om dat zo efficiënt mogelijk te doen enorm belangrijk. Voor Shell is het belangrijk dat we toptalent opleiden, maar het onderzoek zelf is vooral relevant voor de topsector Energie.”

De komende weken kunnen Nederlandse universiteiten en instituten onderzoeksvoorstellen indienen. NWO keurt daarvan tien tot vijftien aanvragen goed. De leiders van de goedgekeurde projecten kiezen vervolgens de promovendi uit een door Shell samengestelde groep Indiase toptalenten.

Wanneer de Indiërs tussentijds besluiten toch liever niet voor Shell te werken, kan dat. Ze hoeven hun opleidingskosten niet terug te betalen. Het bedrijf laat weten dat het mensen alleen op een positieve manier aan zich wil binden, bijvoorbeeld door het aanbieden van stages en seminars.

Ook talentvolle Nederlandse afgestudeerden mogen trouwens solliciteren naar een van de promotieplaatsen. “Mits zij bereid zijn om na de promotieperiode te kiezen voor een baan in India”, aldus Shell.