Skeletten gevonden onder pand Rechten Janskerkhof

De plek die toegang geeft tot de graftombe in Janskerkhof 2-3a, foto Hans van Leeuwen

Onder het pand van Rechten aan het Janskerkhof in de binnenstad zijn twee grafkelders aangetroffen met de stoffelijke resten van minimaal 7 mensen uit de 14de of 15de eeuw. In een graf liggen onder meer de beenderen van een vrouw met naast haar die van een klein kind. De archeologen spreken van een zeer bijzondere vondst.

Janskerkhof 2-3 wordt verbouwd tot onderwijspand van het departement Rechtsgeleerdheid. Het oudste deel van het pand was ooit een Minderbroederklooster dat er tussen 1246 en 1579 was gevestigd. De grafkelders liggen onder de voormalige kloostergang. Ze zijn bepleisterd en beschilderd met verschillende kruismotieven. In de graven liggen de overblijfselen van minstens 7 mensen, waaronder dus die van een vrouw met een kindje en van een grote man. Het onderzoek is nog niet afgerond.

De vondst, zo zeggen de Utrechtse archeologen, werpt meer licht op de laatmiddeleeuwse begrafeniscultuur in Utrecht. Vergelijkbare kelders zijn eerder gevonden onder de Domkerk, de Janskerk en de Pieterskerk, maar nu dus voor het eerst onder en voormalig klooster. De afdeling Erfgoed van de gemeente Utrecht onderzoekt samen met de universiteit of de kelders in de toekomst voor publiek opengesteld kunnen worden.

De Universiteit Utrecht zit sinds 1816 in het pand aan Janskerkhof. Toen was hier Anatomie & Zoölogie gevestigd. Sinds de jaren 80 van de vorige eeuw zit Rechten hier. Vorig jaar is begonnen met de verbouwing die tot januari 2016 duurt. Eerder is tijdens de sloopwerkzaamheden een schedel gevonden.