SP stelt kamervragen over Utrechtse medezeggenschap

Kamerlid Jasper van Dijk wil dat onderwijsminister Jet Bussemaker uitzoekt of het Utrechtse universiteitsbestuur de hogeronderwijswet respecteert. De SP maakt zich zorgen over de universitaire medezeggenschap naar aanleiding van klachten van studentenunie Vidius.

De Utrechtse studentenunie kwam eind vorige maand met een persbericht waarin forse kritiek werd geuit op het UU-bestuur. Dat zou de universitaire medezeggenschapsorganen hebben genegeerd bij de voorgenomen herziening van het aanbod aan masteropleidingen. Het Utrechtse College van Bestuur zei zich toen niet te herkennen in die kritiek.

Ook in andere steden klagen studenten over bestuurders die niet zijn gediend van “kritisch meedenken”. Dat blijkt uit een opiniestuk van de woordvoerders van de Amsterdamse studentenunie ASVA, van de Utrechtse studentenunie Vidius en van het Landelijk Overleg Fracties (LOF), een overlegorgaan van actieve studentmedezeggenschappers.

Volgens de drie woordvoerders maken universiteitsbesturen handig gebruik van de vage formuleringen over studenteninspraak in de onderwijswet, de WHW. Zij vragen daarom een versterking van de juridische positie van de universitaire medezeggenschap.

Voor SP-kamerlid Jasper van Dijk was dit een aanleiding om kamervragen (pdf) te stellen. Hij wil van de minister weten of de UU de WHW “op een correcte wijze heeft nageleefd” en of er inderdaad een trend is waarin de studenteninspraak steeds vaker buitenspel wordt gezet. Van Dijk vraagt minister Bussemaker te onderzoeken of de huidige wet moet worden aangepast om de universitaire medezeggenschap te versterken.