SP werkt aan wetsvoorstel over democratisering

SP-Kamerlid Jasper van Dijk verzamelt informatie voor een eigen wetsvoorstel over de democratisering van het hoger onderwijs. De actievoerende studenten en docenten in het Maagdenhuis dachten gisteravond hardop met hem mee.

Van Dijk is de afgelopen weken al vaak langs geweest in het Amsterdamse Maagdenhuis en is blij met het protest. Het meest tastbare resultaat tot nog toe is volgens hem de toezegging van universiteiten en minister Bussemaker dat unieke kleine talenstudies beter zullen worden beschermd.

Maar haar voornemens over democratisering en de aanpak van het rendementsdenken schieten volgens hem tekort. Hij gaat daarom zelf een wetsvoorstel schrijven en liet zich gisteravond adviseren door een twintigtal actievoerders in het Maagdenhuis. “Want ere wie ere toekomt: dankzij hen is er nu landelijke discussie over het gebrek aan democratie in het hoger onderwijs en het doorgeslagen rendementsdenken. Als geen ander hebben zij de vinger op de zere plek weten te leggen. Maar ik ga natuurlijk ook met andere clubs praten: de landelijk studentenorganisaties bijvoorbeeld en de actiegroep Hervorming Nederlandse Universiteiten.”

In de loop van volgende maand is er een hoorzitting in de Tweede Kamer waar ook de actievoerders in het Maagdenhuis hun zegje kunnen doen. “Het is van groot belang dat alle partijen op de hoogte zijn van hun ideeën.”