SSH geeft universiteit een fontein cadeau

In de buurt van het Bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht komt een waterkunstwerk. De fontein is een cadeau van studentenhuisvester SSH en zal volgens plan in september of oktober 2015 worden opgeleverd.

Er komt een fontein in De Uithof, zo las DUB vorige week in het AD/Utrechts Nieuwsblad. Maar meer informatie was er niet, wat natuurlijk de nieuwgierigheid van de redactie prikkelde. DUB klopte dus maar eens aan bij Vastgoed & Campus (V&C), maar een antwoord liet op zich wachtten. Tot dinsdag 3 februari toen Marianne Kleijnen van studentenhuisvester SSH de redactie belde op verzoek van V&C: “We wilden het plan eigenlijk stilhouden, omdat het gaat om een cadeau van de SSH aan de universiteit. We wilden het een verrassing laten zijn voor De Uithof.”

Kleijnen wil dan ook niet veel kwijt over de fontein. “Het komt in de buurt van het Bestuursgebouw, de waterstraal zal zo'n twee meter de hoogte ingaan en je kan rondom de fontein zitten. Het staat goed ten opzichte van de zon. De bedoeling is dat de fontein wordt opgeleverd in september of oktober, voordat de werkzaamheden aan de Uithoflijn beginnen.”

Het cadeau is ter ere van de oplevering van studentencomplex De Johanna in augustus of september. “Op dat moment wonen er bijna 2600 studenten in De Uithof. Wij vonden het als SSH leuk om dit te vieren met een cadeau aan de universiteit. We dachten aan een kunstwerk; in dat licht moet je de fontein zien.”

De Johanna is het blauw-witte gebouw dat wordt gebouwd aan de Bolognalaan – op de plek waar vroeger de wooncontainers van La Capana stonden. In De Johanna komen 650 studenteneenheden waarvan 60 procent kamers van 16 vierkante meters en 40 procent studio’s van 24 vierkante meter. In de plint onder de kamers komen faciliteiten voor bewoners zoals bijvoorbeeld een wasserette.

Zodra de inspraaktermijn voor het kunstwerk is verstreken en duidelijk is dat deze gebouwd mag worden aan de Heidelberglaan, worden er meer details prijsgegeven, belooft Kleijnen. De welstandscommissie van de gemeente Utrecht heeft het plan voor een fontein in De Uithof op 14 januari 2015 goedgekeurd.