SSH overweegt voor het eerst sloop van complex

Studentenhuisvester SSH praat met de bewoners van het complex Vletweide in Bunnik over de mogelijke sloop van hun complex. Renovatie is een van de andere opties voor de 98 2-kamerwoningen aan de rand van De Uithof.

Bewoners van het complex uit de jaren zeventig klagen al enige jaren over achterstallig onderhoud en overlast. Zo zou de gebrekkige ventilatie en de isolatie van de woningen tot problemen leiden. De SSH Utrecht constateert dat grootschalig onderhoud van het complex zeer hoge kosten en overlast met zich mee gaat brengen, vooral ook omdat bij de bouw van het complex asbest is gebruikt.

In overleg met een vertegenwoordiging van de bewoners heeft de SSH een aantal scenario’s opgesteld die moeten leiden tot een structurele oplossing voor het complex. Bewoners zullen tijdens een informatieavond volgende week op de hoogte worden gesteld van de voorstellen. Daarna volgt nog een enquête naar de wensen van de bewoners.

De bewoners kunnen kiezen voor een grondige renovatie waarbij de woningen mogelijk ook voorzien worden van nieuwe badkamers en keukens. Daarnaast is sloop en nieuwbouw van het complex een optie. Het is voor het eerst in haar bestaan dat de SSH de sloop van een complex overweegt. Een derde scenario gaat uit van het volgen van de normale onderhoudsplanning, zonder rigoureuze maatregelen.

Woningen voor Vletweide worden door de SSH toegewezen. Het complex heeft echter een zeer gemêleerde bewonerssamenstelling. Buiten studenten en jonge alleenstaanden wonen er veel stelletjes en zelfs gezinnen. Veel bewoners blijven bovendien lang op de Vletweide wonen omdat ze hechten aan de locatie, rustig in het groen en toch vlakbij De Uithof en de stad Utrecht.

Tags: ssh | vletweide | bunnik