Stoelen met wieltjes moeten onderwijs interactiever maken

Om werkcolleges interactiever te maken experimenteert de faculteit Geesteswetenschappen met mobiel meubilair. “Je kunt binnen zes seconden kringetjes vormen.”

Studenten een groepsopdracht laten maken in een collegezaal is soms best lastig. Er moet behoorlijk wat met tafels en stoelen worden geschoven voordat iedereen in zijn eigen kringetje zit. En dan moet je aan het einde van het college ook nog het meubilair terug op zijn plaats zetten.

Dat kan beter, dacht mediawetenschapper Vincent Crone, die als 'teaching fellow' is aangesteld om het onderwijs te vernieuwen. Op zijn initiatief schafte de faculteit Geesteswetenschappen vijfentwintig Node School Chairs aan van de Amerikaanse fabrikant Steelcase. Deze stoelen op wieltjes hebben een draaibare zitting, een eigen werkblad en op de bodem ruimte om tassen of boeken op te slaan, zodat die niet in de weg staan bij het rondrijden.

De mobiele schoolstoelen staan sinds dit collegeblok zaal 0.20 in het onderwijspand aan Drift 23. De zaal heeft ergens iets weg van een botsautobaan. Her en der staan de schoolstoelen op wieltjes geparkeerd. Ook opvallend zijn de grote tv-schermen in verschillende hoeken van de ruimte. Die hangen er zodat groepjes hun werk aan de hele klas kunnen presenteren, zonder zich te hoeven verplaatsen.

“Ik noem het een dynamische leeromgeving”, vertelt Crone enthousiast. “Je kunt binnen zes seconden kringetjes vormen. En studenten kunnen gemakkelijk omdraaien als de docent iets klassikaal wil uitleggen.”

De nieuwe onderwijsruimte was hard nodig, vindt Crone. “Al onze lokalen zijn ingericht voor het geven van frontaal onderwijs, zoals dat in de 19de eeuw gegeven werd. Studenten luisteren in rijen achter elkaar of in carrévorm naar de docent, en de docent is aan het zenden. Alsof studenten in een bioscoop zitten. Dat is een vorm die studenten helemaal niet motiveert om zelf actief te zijn.”

Zelf gelooft Crone helemaal niet in die traditionele vorm van onderwijs. Hij denkt dat studenten veel meer baat hebben bij interactief, probleemgestuurd onderwijs. “Laat studenten thuis boeken lezen, en tijdens colleges aan de slag gaan met die kennis. Dan beklijft iets veel beter.”

De inrichting van de nieuwe ruimte hangt ook samen met het besluit het aantal contacturen in het onderwijs te verhogen. Daardoor zijn er op sommige dagen nu werkcolleges van vier uur. Crone: “Wat ga je doen in die vier uur? Dubbel zoveel pagina’s uit een boek bespreken? Dat is niet motiverend voor studenten en bovendien veel werk voor docenten. Dit nieuwe interieur daagt docenten uit om na te denken over zinvollere manieren om die onderwijsuren te besteden.”

De nieuwe ruimte wordt dit blok gebruikt door docenten van Taal- en cultuurstudies, Media en cultuur en de master New Media & Digital Culture. Studenten zijn tot nu toe erg enthousiast over de nieuwe onderwijsruimte, merkt Crone. Al ziet het er soms wat rommelig uit in de klas. “Weet je wat een studente laatst tegen me zei? ’Ik voel me hier veel meer thuis, want thuis is het ook niet zo netjes.’ Haha.”