Student en Starter door het dolle, GroenLinks grootste

Foto Twitter/ Student en Starter

Een verdubbeling van het aantal raadszetels. Dat was waar Student en Starter haar zinnen op had gezet bij de gemeenteraadsverkiezingen. Hoewel de definitieve zetelverdeling nog moet worden vastgesteld, lijkt de partij daar daadwerkelijk in geslaagd te zijn. Bij de eerste deelname in 2014 behaalde Student en Starter één zetel, nu worden dat er zeer waarschijnlijk twee. Van alle stemmen in Utrecht ging 4 procent naar de jongerenpartij.

De campagne van Student en Starter, inclusief het in alle vroegte en kou highfivend begroeten van fietsers op de weg naar De Uithof, is daarmee geslaagd. Belangrijk thema voor de partij is het verbeteren van de woningmarkt voor jongeren in Utrecht.

“De afgelopen vier jaar hebben we laten zien dat we een partij zijn waar rekening mee moet worden gehouden”, zegt lijsttrekker van Student en Starter Tim Homan, die aan de UU Liberal Arts & Sciences studeerde, in een persbericht. Homan wordt straks in de gemeenteraad vergezeld van student Geschiedenis en Rechten Eva Oosters.

Grote winnaar in Utrecht werd GroenLinks. De partij kreeg een kwart van de stemmen en zal straks waarschijnlijk twaalf zetels mogen gaan bezetten. Eén daarvan is in ieder geval voor student Bestuurs- en Organisatiewetenschap Julia Kleinrensink.

Ook in andere universiteitssteden waren studentenpartijen succesvol. Vooral STIP in Delft scoorde goed. STIP groeit van vier naar zes zetels en is daarmee de tweede partij van de stad. Alleen GroenLinks komt erbovenuit: die partij schiet omhoog van vier naar zeven zetels. D66 moet drie van de acht zetels inleveren.

“Ik heb er nog steeds geen woorden voor”, zegt een schorre STIP-lijsttrekker Michelle Corten. “Bij de tussentijdse uitslagen stonden we op vier zetels. Daar waren we al ontzettend blij mee. Toen stegen we een beetje en in de laatste uitslag waren het opeens zes zetels. We hebben in deze verkiezing ook niet-studenten bereikt. Het is opgevallen dat we dingen voor de hele stad doen, voor alle Delftenaren.”

Connect Wageningen deed voor het eerst aan de verkiezingen mee en verovert meteen twee zetels. Ook daar is GroenLinks de grootste met zes zetels, maar D66 ging er niet achteruit en blijft op vijf.

Een andere nieuwkomer is M:OED in Maastricht. Voluit heet de partij Maastricht: Open, Eerlijk en Democratisch. De campagne mag een succes heten, want de studenten krijgen twee zetels in de raad.

Zie voor volledige (voorlopige) Utrechtse uitslag dit artikel van RTV Utrecht.