Studenten bedenken apps voor studiestress en cursusreviews

Drie dagen EduChallenge, foto's Thirza Luijten

Een app om stressklachten bij studenten inzichtelijk te maken en een app voor cursusrecensies. Het zijn twee innovatieve onderwijsideeën van studenten die vorige week meededen aan de EduChallenge 2016.

EduChallenge is een driedaagse wedstrijd waarin studenten uit heel Nederland nadenken over vernieuwingen in het onderwijs. Het is de tweede keer dat deze challenge wordt georganiseerd door onder meer de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht en werd gehouden van 20 tot en met 22 april in De Uithof.

Dit keer deden 43 studenten mee die verdeeld in negen teams werkten aan technologische concepten die het onderwijs kunnen verbeteren. De studenten werden intensief begeleid door inspiratoren uit het onderwijs, de ICT en het bedrijfsleven. “De kracht van het evenement zit in de wisselwerking tussen student, onderwijs en bedrijf, vertelt projectleider van EduChallenge Michele Gerbrands, die verbonden is aan het UMC Utrecht. “De studenten weten wat de behoeftes zijn en proberen hier op innovatieve wijze in te voorzien. Onze experts coachen de teams en gezamenlijk tillen ze de ideeën naar een hoger niveau.”

Ook deelnemer Aiden Buis, student Communicatie & Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht gelooft in deze bijzondere samenwerking: “Ik denk dat dit evenement heel effectief is. Hier kom je direct in contact met ‘belangrijke’ mensen uit het onderwijs en het bedrijfsleven, die echt wat met je ideeën kunnen doen.”

Stressmeter voor studenten
Aiden behoort tot team Nomi+ dat de wedstrijd afsloot met zowel de prijs van de vakjury als van de publieksjury. Nomi+ is een applicatie die inspeelt op het groeiend aantal studenten met psychische klachten. De app maakt stressklachten inzichtelijk door het geven van informatie. Ook wordt de gezondheid in de gaten gehouden en licht het de gebruiker voor waar hij hulp kan krijgen.

“Dankzij mijn scriptie, die over stress bij studenten gaat, weet ik dat het percentage van studenten met stress schrikbarend hoog is,” vertelt Aiden. “Het probleem is dat studenten vaak niet weten hoe ernstig hun klachten zijn, en wat ze hier aan kunnen doen. Nomi+ maakt dit dus inzichtelijker.”

Volgens jurylid en assessor van Geneeskunde Lisa Adriaansen  lost Nomi+ lost een urgent probleem op. “En het is een uitvoerbaar concept.” Ze is ook erg te spreken over de andere groepen en vertelt wat de concepten van de teams duidelijk hebben gemaakt. “We hebben gezien dat studenten meer inspraak willen in de processen op hun onderwijsinstelling en dat er behoefte is om de grote hoeveelheid informatie (over studie, vakken en stages) overzichtelijker te maken.”

Cursus reviewen om andere studenten te helpen kiezen
Maar er waren meer goede ideeën, vertelt Martin Kuipers, software expert en docent op de Hogeschool Leeuwarden. Hij was één van de coaches tijdens de EduChallenge. “Het is ontzettend inspirerend om op zo’n manier een unieke kijk te krijgen in de hoofden van studenten.” Hij is er van overtuigd dat sommige teams goud in handen hebben: “Ik ben verbaasd dat een paar concepten nog niet bestaan. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat ze op de markt komen.”

Als voorbeeld geeft Kuipers het concept van team Expeditie Eduson. Zij bedachten een plug-in waarmee studenten reviews kunnen geven op keuzevakken. “Je checkt toch ook eerst de reviews als je een stofzuiger wilt kopen? Waarom kan dat dan nog niet bij het kiezen van een keuzevak?”, vertelt het team.

Gelinkte studie-activiteiten zoeker
Een ander goed idee kwam van team Smash dat tweede werd. Deze studenten bedachten een app die informatie geeft over extra-curriculaire activiteiten in de buurt: “We weten dat studenten ook buiten hun studie kennis op willen doen over hun vak, maar dat het vaak onduidelijk is waar ze dit kunnen vinden,” zegt één van de bedenkers, Devin Klein Tessink, student Bestuurs- & Organisatiewetenschap. “Smash is een applicatie die je op de hoogte houdt van interessante lezingen of bijeenkomsten die passen bij je interesses.”

Filmpje gemaakt door Team Smash:  An Nguyen, Carmen Tuasela, Esther Peppels, Devin Klein Tiessink, Lynn Spendel, Sonya Thaalbi

De studenten zijn na deze drie intensieve dagen positief gestemd over de uitvoering van hun idee. “Wij gaan zeker door”, bevestigen alle leden van Nomi+. Ook het groepje van Smash is voorzichtig enthousiast. Na de wedstrijd gaan ze in gesprek zijn met de marketingmanager van partner Ricoh. “We wisselen gegevens uit voor een mogelijke investering”, vertelt een van de groepsleden trots.

Onderwijsvernieuwing als cursus in een master

Of er een derde editie komt van EduChallenge is de vraag. De bedoeling is de onderwijswedstrijd onderdeel te maken van masterprogramma’s aan de Universiteit Utrecht, zegt Michele Gerbrands, projectleider van EduChallenge 2016. “Hopelijk kunnen studenten daardoor straks studiepunten krijgen voor hun deelname.”