Studenten in de stress

Amsterdamse studenten lijken steeds angstiger en gestrester te worden. Ze kloppen regelmatig aan bij een psycholoog.

Er kloppen steeds meer studenten aan bij het Amsterdamse Bureau Studenten Psychologen. Vorig jaar zochten 1286 UvA-studenten en 355 HvA-studenten hulp, schrijft dagblad Metro Ze kampen bijvoorbeeld met faalangst, keuzestress of uitstelgedrag. Sommigen van hen hebben depressieve klachten.

Vooral als de relatief strak georganiseerde propedeuse voorbij is, komen studenten in de problemen. Jongens laten zich vooral verleiden tot drank, drugs en andere zaken, meisjes werken juist te hard. Ze krijgen paniekaanvallen en leiden aan faalangst.

Eerder onderzoek onder 3000 jongeren liet zien dat studenten meer dan hun werkende leeftijdsgenoten last hebben van stress, somberte en vermoeidheid. Ze moeten wennen aan het nieuwe zelfstandige leven, hebben last van groepsdruk en gebruiken relatief veel drugs en alcohol.

In 2010 publiceerden Amsterdamse artsen een boek over de problemen waarmee studenten worstelen en de Landelijke Studentenvakbond doet op dit moment onderzoek naar hun geestelijke gezondheid. De bond maakt zich zorgen, omdat de druk op studenten toeneemt om snel een diploma te halen.

Het is niet duidelijk of het aantal studenten met problemen daadwerkelijk groeit, of dat het aantal dat hulp durft te zoeken is gestegen.