Studenten De Uithof vrezen geluidsoverlast vanaf 6 uur ‘s ochtends

Graafmachines op het terrein waar het nieuwe pand van de HU in De Uithof zal verrijzen. Foto: Gwenda Knobel

De voorbereidingen zijn al in volle gang en eerdaags wordt er daadwerkelijk gestart met de bouw van een nieuw complex op de kruising van de Heidelberglaan en de Bolognalaan. Rechtenstudent Tim woont in het Bisschoppencomplex en vreest voor geluidsoverlast. “De universiteit heeft besloten dat de aanlevering van bouwmaterialen niet tijdens de spits gedaan mag worden”, aldus Tim.

“Dat betekent een hoop lawaai vanaf 6 uur ’s ochtends. Eigenlijk mogen bouwwerkzaamheden pas om 7 uur beginnen en ieder uurtje slaap is meegenomen. Ik heb contact gezocht met de bouwonderneming maar kreeg als reactie dat ik mijn raam maar dicht moest doen.”

Het is niet de eerste teleurstelling voor Tim. Eerder al probeerde hij de bouw van het nieuwe complex, dat pal tegenover zijn woning komt, student-vriendelijker te maken. Samen met enkele medebewoners deed hij een verzoek bij de gemeente Utrecht, maar dit werd afgewezen omdat de HU zich met de bouw aan de regels van het bestemmingsplan voor De Uithof houdt.

Kijkje in de slaapkamer
De studenten op de Bisschoppen voelen zich hierdoor niet serieus genomen. “Het nieuwe gebouw doet afbreuk aan de leefbaarheid in De Uithof. Het komt niet ten goede aan ons uitzicht, neemt daglicht weg en het geplande dakterras is nadelig voor onze privacy. Je kijkt vanaf daar zo de slaapkamer in bij een deel van de bewoners.”

Volgens de student hebben zowel de universiteit, als de hogeschool en de SSH zijn bezwaren niet inhoudelijk behandeld. “De UU trekt haar handen ervan af en verwijst door naar de HU. Die geeft aan dat ze het gebouw gaan inrichten zoals zij dat zelf willen. Ondertussen geeft de SSH aan het gedeeltelijk met ons eens te zijn, maar SSH wil geen conflict met de HU omdat ze vaker met hen zakendoet. Eigenlijk vinden wij de manier van reageren vrij belabberd, lomp zelfs.”

De SSH geeft op haar beurt aan de klachten van de student 'vervelend' te vinden, maar geen invloed te hebben op de beslissingen die de HU neemt. "Daar kunnen wij niks aan doen."