Studenten: 'Gooi leenstelsel in de prullenmand'

Het kabinet moet de basisbeurs met rust laten, nu de onderhandelingen met D66 en GroenLinks zijn vastgelopen. Studentenorganisaties LSVb en ISO vinden dat studenten duidelijkheid verdienen.

De twee landelijke studentenorganisaties zijn mordicus tegen een leenstelsel, waarin de basisbeurs verdwijnt en studenten een lening kunnen afsluiten. De kabinetsplannen zouden studeren duizenden euro’s duurder maken.

Het was al duidelijk dat de onderhandelingen muurvast zaten, maar gisteravond deden het kabinet en de fractievoorzitters van de twee oppositiepartijen nog een laatste poging tot een akkoord te komen. Dat is niet gelukt.

“We zijn blij dat D66 en GroenLinks de toegankelijkheid van het onderwijs niet zomaar als wisselgeld inzetten”, reageert voorzitter Jorien Janssen de Landelijke Studenten Vakbond. “Bussemaker moet nu waarschijnlijk terug naar de tekentafel. We hopen dat het voorstel voor een leenstelsel definitief verdwijnt.”

“Aan het begin van je studie maak je een studieplan, maar hoe kun je plannen maken als alle duidelijkheid ontbreekt?” zegt voorzitter Ruud Nauts van het Interstedelijk Studenten Overleg. Volgens hem kan Bussemaker haar wetsvoorstel maar beter intrekken.

ISO en LSVb verwijzen naar het gedoe rond de langstudeerboete, die nog maar net was ingevoerd en toen met terugwerkende kracht werd afgeschaft. Die gang van zaken zou het kabinet deze keer moeten voorkomen, vinden ze.