Studenten leggen moestuin aan in De Uithof

Groenten en fruit telen op de Universiteit Utrecht? Dat kan. Een groep studenten nam het initiatief en legt nu een duurzame moestuin aan naast Centrum Gebouw Noord in De Uithof. De eerste perenboom ging vrijdag de grond in, meer planten en boompjes volgen.

Een groepje masterstudenten Sustainable Development kwam in de herfst van 2010 op het idee een eigen moestuin te creëren in De Uithof. “We wilden graag een mooie groene ruimte op de campus waar iedereen van zou kunnen genieten”, zegt Friederike Metternich, studente en één van de initiatiefnemers.

Samen met Arland Swaak is Friederike het project gestart. Ze hebben ruim een jaar gepraat met de universiteit om een stuk grond te krijgen voor de moestuin. “We hebben een voorstel geschreven en voorgelegd aan de Universiteit Utrecht. Vervolgens hebben we het contract getekend,” zegt Arland. In veel andere steden en op andere campussen bestaan soortgelijke initiatieven al.

In maart dit jaar zijn de studenten begonnen met het aanleggen van de moestuin. “We hebben tegels en zand gekregen van terreinbeheer. De planten krijgen we vooral van individuen,” zegt Arland, wijzend op een boompje in een stuk plastic. “Dat perenboompje hebben we bijvoorbeeld gekregen van een docent van de Universiteit Utrecht.” Friederike is ook erg blij met alle hulp. “Degene die verantwoordelijk is voor het onderhoud van de groene gebieden in De Uithof heeft ons geweldig geholpen met zijn team”, zegt Friederike. “Ze hebben ons ook een opslag gegeven voor onze spullen.”

Het perenboompje wordt vandaag geplant. Verder staat er al een aantal frambozen- en rabarberplantjes. Friederike heeft zelf een pot met lavendel meegenomen en ook een student die later aan komt, heeft wat spullen bij zich. Naast de giften hebben de studenten materialen meegenomen van een oud volkstuinencomplex. “We hopen eigenlijk nog op een grote donatie van de gemeente. Zij heeft wel interesse getoond in ons project,” zegt Arland. Naast een bijdrage van de gemeente, zijn de studenten ook nog op zoek naar andere sponsors.

Ontspannend plekje voor iedere student
De moestuin klinkt als een ideaal idee, maar hebben de studenten ook rekening gehouden met de dierenpopulatie in De Uithof? De ‘familie konijn’ woont al jaren in De Uithof en deze lieverdjes zijn geneigd grote vernielingen aan te brengen. “Van de week was er een babykonijntje in de tuin, toen zagen we dat we iets moesten doen om de konijnen buiten te houden”, zegt Friederike. “We gaan nu aan beide zijden een hek bouwen dat heel diep de grond ingaat. Hopelijk helpt dat. We zijn nog steeds aan het nadenken over een ‘duurzame’ manier om konijnen te weren. ”

Beide studenten hebben ‘iets’ met duurzaamheid. Friederike: “In Berlijn, waar ik vandaan kom, bestaat het grote project Prinzessinengärten, dat is een gemeenschappelijke stadstuin en is een geweldige plek  om rond te hangen. Er is momenteel een wereldwijde trend te zien voor gemeenschappelijke stadstuinen, het kweken van je eigen eten en het oprichten van leuke, creatieve ruimten. Zelf houd ik van projecten waaraan iedereen kan deelnemen.”

Arland gelooft dat duurzaamheid veel te maken heeft met het alledaagse leven van mensen. “Niet alleen de inzet van overheden is belangrijk. Er is ook beweging nodig van onderaf, van ‘normale’ mensen die laten zien dat zij zich in willen zetten voor ecologisch verantwoord leven.” Ook hij probeert het ecologisch verantwoord leven na te streven.

Friederike en Arland hopen allebei dat het project een groot succes wordt. Iedereen die meehelpt in de tuin, krijgt een deel van de oogst. “Iedereen is welkom om met de tuin mee te doen”, zegt Arland. “Het idee is dat de moestuin collectief gedragen wordt door studenten en werknemers van De Uithof. Iedereen bepaalt mee wat er groeit en hoe het georganiseerd wordt. We willen vooral een fijne plek creëren om de tijd door te brengen na een stressvolle studieweek.”