Studenten maken kleinste Van Gogh ooit

Utrechtse studenten zijn er in geslaagd om een afbeelding van 8 bij 10 micrometer te maken van Van Goghs ‘Zelfportret met Vilthoed’. Volgens het Van Gogh-museum gaat het waarschijnlijk om de kleinste replica van een schilderij in de wereld.

De studenten Friso de Iongh en Almar Neiteler verkleinden het meesterwerk van Van Gogh met een focused ion beam en projecteerden de afbeelding op een klein stukje silicium.

De twee studenten maakten de minuscule replica in het kader van een studentenproject van docent Matthijs de Winter. Onder begeleiding van De Winter produceerden studenten twee jaar geleden ook al de kleinste Fokke en Sukke ooit.

Volgens de Facebook-pagina van het Van Goghmuseum is de afbeelding zo klein dat tien afbeeldingen naast elkaar nog niet groter zijn dan een haar. Op de pagina is ook een verwijzing te vinden naar een uitleg over de gebruikte techniek.