Studenten: niet alle masteropleidingen moeten selecteren voor de poort

Studenten van universiteitsraden dreigen nieuwe plannen voor selectie in de masteropleidingen te blokkeren. Dat schrijven ze in een brandbrief aan minister Bussemaker en de vereniging van universiteiten.

Veel universiteiten overwegen selectie voor hun masteropleidingen. Sinds kort mogen ze namelijk strengere eisen stellen. Zelfs hun eigen zesjesstudenten hoeven ze na de bachelor niet meer tot de masteropleidingen toe te laten: de ‘doorstroommaster’ is in 2014 afgeschaft. Ook in Utrecht is niet elke student nog verzekerd van een plek in een masteropleiding.

Universiteiten zijn allemaal bang om als laatste tot selectie over te gaan, zegt voorzitter Linde de Nie van het Interstedelijk Studenten Overleg. “Dan krijgen zij alle zwakke studenten en worden ze het afvoerputje, vrezen ze. Maar de studenten in de universiteitsraden willen zich niet tegen elkaar uit laten spelen.”

Ze is niet tegen alle vormen van selectie, zegt De Nie. “Je kunt niet met een bachelor kunstgeschiedenis aan een technische master beginnen en bij sommige opleidingen zijn misschien niet genoeg faciliteiten voor grote groepen studenten. Of er is niet genoeg behoefte op de arbeidsmarkt om iedereen toe te laten.”

Maar je zou volgens haar aan een limiet kunnen denken. Dan mag een deel van de masteropleidingen selecteren, als daar goede redenen voor zijn, en de rest niet. Een bachelordiploma moet in principe zonder problemen toegang geven tot een masteropleiding.

Ze wil ook dat de voorlichting aan bachelorstudenten over dit onderwerp verbetert. “Als een zeven de nieuwe voldoende is, dan moet het systeem anders worden ingericht”, stelt ze. “We zijn misschien vroeg, maar we willen het probleem voor zijn.”

De brandbrief is ondertekend door alle studentenfracties in de universiteitsraden. Al eerder trokken studenten aan de bel over selectie in de masteropleidingen, maar het onderwerp kwam twee weken geleden bij het ISO opnieuw ter sprake,

Het is een early warning, reageert woordvoerder Simone de Bruijn van universiteitenvereniging VSNU. “Universiteiten vinden het zelf ook belangrijk dat ze toegankelijk blijven. We hebben geen aanwijzingen dat er problemen zijn, maar we gaan graag het gesprek aan met de studenten.”

Het kabinet heeft de doorstroommaster afgeschaft zodat afgestudeerde bachelors beter gaan nadenken over hun vervolg. Minister Bussemaker zei eerder dat alle afgestudeerde bachelors ergens in Nederland aan een masteropleiding moeten kunnen beginnen. Mocht dat niet zo zijn, dan kan zij universiteiten dwingen deze studenten alsnog een masteropleiding te bieden.