Geneeskundefaculteit en UMC helpen studenten met nieuwe training

Studenten ontstressen met VR

VR videogame
Scene uit de trailer van de game 'Kana VR'

Tijdens het spelen van het spel Kana VR krijgen studenten behalve een VR-bril een hartritmesensor die hun stresstoestand meet. Die informatie wordt gekoppeld aan de spelopdrachten. Om deze opdrachten te voltooien moeten de studenten leren omgaan met hun stresssysteem. Wanneer hebben ze stress nodig om het volgende level te behalen en wanneer juist niet? 

Door de VR-training leren de studenten hoe ze hun stressniveau kunnen beïnvloeden. Zo moeten ze in het spel in een liaan klimmen. Dit lukt alleen als je gefocust bent. In een andere opdracht moeten deelnemers een bal naar een kom verplaatsen om zo een poort te openen. Deze moeilijke en ietwat frustrerende opdracht vereist rust en kalmte. 

Controle krijgen
De training is voor alle studenten van de faculteit die "op een andere manier willen leren omgaan met stress, en nieuwsgierig zijn naar wat VR daarin voor hen kan betekenen", aldus Madelon Gijzel, trainer en adviseur studentenbegeleiding bij het UMC Utrecht. 

Gijzel stelt dat iedere student van de faculteit kan meedoen aan de training. “Voor het trainen van je stressleven hoef je niet goed te zijn in gamen. Er is ook een coach die je helpt controle te krijgen over de ‘aan- en uitknoppen’ van jouw eigen stresssysteem.” 

Deze coach is erbij wanneer studenten trainen met VR en evalueert achteraf samen met hen hoe zij stress hebben ingezet voor de opdrachten. Daarnaast leren de deelnemers dat stress goede kanten heeft, zolang je maar weet hoe je beide knoppen van het systeem moet besturen. 

Levensecht dingen beleven
Volgens de faculteit is VR effectief bij studenten die nieuwe vaardigheden willen aanleren. Virtual reality en biofeedback blijken goed te passen bij medisch georiënteerde studenten. Gijzel: “Met VR is het mogelijk om levensecht dingen te beleven en te trainen. Op die manier kunnen studenten nieuwe inzichten en vaardigheden verwerven. Die kunnen vervolgens omgezet worden in het dagelijkse leven.” 

Ook kan de training de studie van de studenten bevorderen, zo zegt Gijzel. Studenten kampen vaak met faalangst en prestatiedruk wat een negatieve impact heeft op hun mentale en fysieke gezondheid. Door de training leren studenten hun mindset te verbeteren en te ontstressen.

VR wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet voor trainingen in de geestelijke gezondheidszorg. Het is ook niet voor het eerst dat het UMC VR inzet voor studentenbegeleiding. Eerder maakte het ziekenhuis gebruik van een VR-app genaamd ‘Sterile’, zodat studenten steriel leren werken in het lab. 

Pilot 
De training is onderdeel van het aanbod welzijn en ontwikkeling van de faculteit Geneeskunde in samenwerking met het bedrijf Academycoaching. De pilot begon eind januari met dertien studenten. Naast de individuele VR-sessies, zullen zij de komende weken meer leren over stress via e-learning, webinars en lessen en trainingen over mentale fitheid. 

In het filmpje hieronder zie je hoe het VR spel eruit ziet. 

Trailer Kana Virtual Reality - NL
Trailer Kana Virtual Reality - NL

Advertentie